Weid Mijn schapen

>> dinsdag 26 december 2006

15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zei Jezus tegen Simon Petrus: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij meer lief dan dezen? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Weid Mijn lammeren. 16 Hij zei opnieuw tegen hem, voor de tweede keer: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij lief? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Hoed Mijn schapen. 17 Hij zei voor de derde keer tegen hem: Simon, zoon van Jona, houdt u van Mij? Petrus werd bedroefd, omdat Hij voor de derde keer tegen hem zei: Houdt u van Mij? En hij zei tegen Hem: Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik van U houd. Jezus zei tegen hem: Weid Mijn schapen.
Johannes 21:15-17 HSV
Drie keer zegt de Heere Jezus: "Hoedt mijn kudde". Christus wilde zo Petrus opnieuw zijn zending als apostel meegeven, ondanks zijn val. Maar meer nog was het Christus' bedoeling Petrus en ons te leren dat nuttig zijn voor anderen de grote toets van de liefde is, en dat werken voor Christus het grote bewijs is van echte liefde tot Hem. Het gaat niet om goed kunnen spreken of een mooie belijdenis hebben. Het gaat zelfs niet om onstuimige, overmatige ijver en de bereidheid het zwaard te trekken en te strijden. Het gaat wel om de aanhoudende, geduldige, werkzame inspanning om goed te doen aan de schapen van Christus die verstrooid zijn door heel deze zondige wereld. Dat is het beste bewijs dat men een oprecht discipel is.

Laat het ons dagelijks verlangen zijn aan anderen te denken, voor anderen te zorgen, goed te doen aan anderen, het verdriet en de ellende van deze wereld te verzachten en de vreugde ervan te vermeerderen. Als we zo leven en zo werken om ons leven in te richten, zullen wij merken dat het waar is dat "het zaliger is te geven dan te ontvangen" (Hand. 20:35).

(Vrij naar Ryle's overdenking)
20 Toen kwam de moeder van de zonen van Zebedeüs met haar zonen naar Hem toe. Zij knielde voor Hem neer om Hem iets te vragen. 21 Hij zei tegen haar: Wat wilt u? Zij zei tegen Hem: Zeg dat deze twee zonen van mij mogen zitten, de een aan Uw rechter- en de ander aan Uw linkerhand in Uw Koninkrijk. 22 Maar Jezus antwoordde en zei: U weet niet wat u vraagt; kunt u de drinkbeker drinken die Ik drinken zal, en met de doop gedoopt worden waarmee Ik gedoopt word? Zij zeiden tegen Hem: Dat kunnen wij. 23 En Hij zei tegen hen: Mijn drinkbeker zult u wel drinken, en met de doop waarmee Ik gedoopt word, zult u gedoopt worden; maar het zitten aan Mijn rechter- en aan Mijn linkerhand is niet aan Mij om te geven, maar het zal gegeven worden aan hen voor wie het bestemd is door Mijn Vader. 24 En toen de andere tien dit hoorden, namen zij het de twee broers zeer kwalijk. 25 En toen Jezus hen bij Zich geroepen had, zei Hij: U weet dat de leiders van de volken heerschappij over hen voeren, en de groten gezag over hen uitoefenen. 26 Maar zo zal het onder u niet zijn; maar wie onder u groot wil worden, die moet uw dienaar zijn; 27 en wie onder u de eerste wil zijn, die moet uw slaaf zijn, 28 zoals ook de Zoon des mensen niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen.
Matteüs 20:20-28 HSV

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven