Liefde tot Christus: hét kenmerk van een echte christen

>> woensdag 20 december 2006

15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zei Jezus tegen Simon Petrus: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij meer lief dan dezen? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Weid Mijn lammeren. 16 Hij zei opnieuw tegen hem, voor de tweede keer: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij lief? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Hoed Mijn schapen. 17 Hij zei voor de derde keer tegen hem: Simon, zoon van Jona, houdt u van Mij? Petrus werd bedroefd, omdat Hij voor de derde keer tegen hem zei: Houdt u van Mij? En hij zei tegen Hem: Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik van U houd. Jezus zei tegen hem: Weid Mijn schapen.
Johannes 21:15-17 HSV
Een echte christen is niet slechts iemand die gedoopt is, niet iemand die alleen maar voor de vorm naar de kerk gaat. Vormendienst is geen christendom. 'Niet allen zijn Israël die uit Israël zijn' (Rom. 9:6). Niet alle leden van de zichtbare kerk van Christus zijn echte christenen.

De echte christen is iemand voor wie zijn godsdienst in zijn hart en in zijn leven is. Dat wordt door anderen gezien in zijn gedrag. Zo iemand voelt zijn zondigheid, schuld en slechtheid en bekeert zich. Hij ziet dat hij Jezus Christus, de goddelijke Zaligmaker, nodig heeft en geeft zichzelf aan Hem over. Hij ontdoet zich van de oude mens en doet de nieuwe aan. Hij leeft een nieuw en heilig leven en heeft de gewoonte aangenomen om te strijden tegen de wereld, het vlees en de duivel.

Vraag hem waar hij op vertrouwt voor de vergeving van zijn zonden en hij antwoordt: op de dood van Christus.
Vraag hem op welke gerechtigheid hij hoopt om onschuldig te staan op de oordeelsdag en hij vertelt: de gerechtigheid van Christus
Vraag hem welk voorbeeld hij gebruikt om zijn leven vorm te geven en hij zegt: Christus is mijn voorbeeld.

Naast deze kenmerken is er echter nog een kenmerk dat daar nog boven uitgaat: De liefde tot Christus. Een echte christen heeft niet alleen kennis, vertrouwen en gehoorzaamheid. Hij heeft meer dan dat - hij heeft liefde.
(Vrij naar Ryle's overdenking)
3 Want wij zijn de besnijdenis, wij die God in de Geest dienen en in Christus Jezus roemen en niet op het vlees vertrouwen. 4 Hoewel ik reden heb om ook op het vlees te vertrouwen; als iemand anders denkt te kunnen vertrouwen op het vlees, ik nog meer: 5 besneden op de achtste dag, uit het geslacht van Israël, van de stam van Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, wat de wet betreft een Farizeeër; 6 wat ijver betreft een vervolger van de gemeente; wat de rechtvaardigheid betreft die in de wet is, onberispelijk geworden. 7 Maar wat voor mij winst was, dat heb ik om Christus' wil als schade beschouwd. 8 Ja, beslist, ik beschouw ook alles als schade om de uitnemendheid van de kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wie ik dat alles schade gerekend heb, en ik beschouw het als vuiligheid, opdat ik Christus mag winnen, 9 en in Hem gevonden word, niet met mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof in Christus is, namelijk de rechtvaardigheid uit God door middel van het geloof; 10 opdat ik Hem mag kennen, en de kracht van Zijn opstanding en de gemeenschap met Zijn lijden, doordat ik aan Zijn dood gelijkvormig word, 11 om op enigerlei wijze te komen tot de opstanding van de doden.
Filippenzen 3:3-11 HSV

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven