Liefde tot Christus: voor wat Hij deed en doet

>> vrijdag 22 december 2006

15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zei Jezus tegen Simon Petrus: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij meer lief dan dezen? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Weid Mijn lammeren. 16 Hij zei opnieuw tegen hem, voor de tweede keer: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij lief? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Hoed Mijn schapen. 17 Hij zei voor de derde keer tegen hem: Simon, zoon van Jona, houdt u van Mij? Petrus werd bedroefd, omdat Hij voor de derde keer tegen hem zei: Houdt u van Mij? En hij zei tegen Hem: Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik van U houd. Jezus zei tegen hem: Weid Mijn schapen.
Johannes 21:15-17 HSV
Een echt christen heeft Christus lief om alles wat Hij voor hem gedaan heeft. Christus heeft in zijn plaats geleden en is voor hem aan het kruis gestorven. Hij heeft hem verlost van de schuld, de macht en de gevolgen van de zonde door Zijn bloed. Hij heeft hem door de Geest geroepen tot zelfkennis, bekering, geloof, hoop en heiligheid. Christus heeft al zijn zonden, en dat zijn er veel, vergeven en uitgewist. Hij heeft hem bevrijd uit de gevangenschap van de wereld, het vlees en de duivel. Hij heeft hem gehaald van de rand van de hel, hem geplaatst op de smalle weg en zijn gezicht naar de hemel gericht. Vraag je je nog af waarom een echt christen Christus liefheeft?

Daarnaast heeft een echt christen Hem lief vanwege alles wat Hij nog steeds doet. Hij voelt dat Christus dagelijks zijn tekortkomingen en gebreken wegwast en dat Hij bij God voor hem pleit. Christus voorziet dagelijks in de behoeften van zijn ziel en schenkt hem elk uur een nieuwe hoeveelheid genade. Christus richt hem op wanneer hij struikelt en valt. Hij beschermt hem ook tegen veel vijanden. Hij maakt een eeuwig huis voor hem klaar. Vraag je je nog af waarom een echt christen Christus liefheeft?

Christus is je Vriend die, terwijl jij wegens grote schulden in de gevangenis zit, onverwacht en onverdiend je schulden betaalt, je een nieuw kapitaal geeft en je Zijn compagnon maakt!
Christus is de Man die met gevaar voor eigen leven, door vijandelijke linies heenbreekt, jou - krijgsgevangene - bevrijdt en zo je leven redt.
Christus is degene die voor jou - drenkeling - in zee springt, je naduikt, je omhoogbrengt en je met geweldige inspanningen van de verdrinkingsdood weet te redden.

Zou je Hem niet liefhebben?
(Vrij naar Ryle's overdenking)
20 Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven. 21 Ik doe de genade van God niet teniet; want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven. 1 O dwaze Galaten, wie heeft u betoverd om de waarheid niet te gehoorzamen; u voor wie Jezus Christus eerder voor ogen is geschilderd alsof Hij onder ú gekruisigd was? 2 Dit alleen wil ik van u leren: Hebt u de Geest ontvangen uit de werken van de wet of uit de prediking van het geloof? 3 Bent u zo dwaas? U die met de Geest begonnen bent, gaat u nu eindigen met het vlees? 4 Hebt u tevergeefs zoveel geleden? Als het toch eens tevergeefs was...! 5 Hij dan Die u de Geest verleent en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken van de wet of uit de prediking van het geloof? 6 Zoals Abraham God geloofde en het hem tot gerechtigheid werd gerekend. 7 Besef dan toch dat zíj Abrahams kinderen zijn die uit het geloof zijn. 8 En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde tevoren aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden. 9 Daarom worden zij die uit het geloof zijn, gezegend samen met de gelovige Abraham. 10 Want allen die uit de werken van de wet zijn, zijn onder de vloek. Er staat immers geschreven: Vervloekt is ieder die niet blijft in alle dingen die geschreven staan in het boek van de wet, om die te doen. 11 En dat door de wet niemand gerechtvaardigd wordt voor God, is duidelijk, want de rechtvaardige zal uit geloof leven. 12 Maar voor de wet is het niet: uit geloof, maar: De mens die deze dingen gedaan zal hebben, zal daardoor leven. 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt, 14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.
Galaten 2:20-3:14 HSV

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven