Liefde tot Christus: gemeenschappelijk kenmerk

>> zondag 24 december 2006

15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zei Jezus tegen Simon Petrus: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij meer lief dan dezen? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Weid Mijn lammeren. 16 Hij zei opnieuw tegen hem, voor de tweede keer: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij lief? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Hoed Mijn schapen. 17 Hij zei voor de derde keer tegen hem: Simon, zoon van Jona, houdt u van Mij? Petrus werd bedroefd, omdat Hij voor de derde keer tegen hem zei: Houdt u van Mij? En hij zei tegen Hem: Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik van U houd. Jezus zei tegen hem: Weid Mijn schapen.
Johannes 21:15-17 HSV
Liefde tot Christus is het gemeenschappelijke punt waarop alle ware gelovigen van welke kerk of denominatie dan ook elkaar kunnen vinden. Zij hebben allemaal een gemeenschappelijk gevoelen tot Hem op Wie zij hun op zaligheid bouwen. Ze hebben de Heere Jezus oprecht lief (Ef. 6:24). Misschien weten veel van hen niet veel van dogmatiek en kunnen ze weinig argumenten aanvoeren voor de verdediging van hun geloof. Maar ze weten allemaal wat ze voelen voor Hem die stierf voor hun zonden. "Ik kan niet veel voor Christus spreken, meneer," zei een oude vrouw die geen schoolopleiding had genoten tegen dr. Chalmers, "maar als ik niet voor Hem kan spreken, zou ik voor Hem kunnen sterven!"

In de hemel vallen alle leergeschillen weg, er is geen onenigheid meer, geen strijd tussen verschillende groeperingen. Allemaal zullen ze zich met hart en stem voegen in die lofzang: "Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed, en Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader. Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen" (Openb. 1:5,6).

(Vrij naar Ryle's overdenking)
1 En ik zag in de rechterhand van Hem Die op de troon zat, een boekrol, van binnen en van buiten beschreven, verzegeld met zeven zegels. 2 En ik zag een sterke engel, die met luide stem uitriep: Wie is waardig de boekrol te openen en zijn zegels te verbreken? 3 Maar er was niemand in de hemel en ook niet op de aarde of onder de aarde, die de boekrol kon openen, of hem inzien. 4 En ik huilde zeer, omdat er niemand waardig werd bevonden om die boekrol te openen, te lezen of ook in te zien. 5 En een van de ouderlingen zei tegen mij: Huil niet. Zie, de Leeuw uit de stam van Juda, de Wortel van David, heeft overwonnen om de boekrol te openen en zijn zeven zegels te verbreken. 6 En ik zag, en zie, in het midden van de troon en van de vier dieren en in het midden van de ouderlingen stond een Lam als geslacht, met zeven horens en zeven ogen. Dat zijn de zeven Geesten van God, die uitgezonden zijn over heel de aarde. 7 En Het kwam, en heeft de boekrol genomen uit de rechterhand van Hem Die op de troon zat. 8 En toen Het de boekrol nam, vielen de vier dieren en de vierentwintig ouderlingen vóór het Lam neer. Zij hadden elk een citer en gouden schalen vol reukwerk. Dit zijn de gebeden van de heiligen. 9 En zij zongen een nieuw lied: U bent waardig om de boekrol te nemen, en zijn zegels te verbreken, want U bent geslacht en hebt ons voor God gekocht met Uw bloed, uit elke stam en taal en volk en natie. 10 En U hebt ons voor onze God gemaakt tot koningen en priesters. En wij zullen als koningen regeren over de aarde. 11 Ik zag toe en hoorde een geluid van vele engelen rondom de troon, van de dieren en de ouderlingen. En hun aantal bedroeg tienduizend groepen van tienduizend en duizend groepen van duizend. 12 En ze zeiden met een luide stem: Het Lam Dat geslacht is, is waardig om te ontvangen de kracht en rijkdom en wijsheid en sterkte en eer en heerlijkheid en dankzegging. 13 En elk schepsel in de hemel en op de aarde en onder de aarde, en dat op de zee is en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen: Aan Hem Die op de troon zit, en aan het Lam, zij de dankzegging, de eer, de heerlijkheid en de macht in alle eeuwigheid. 14 En de vier dieren zeiden: Amen. En de vierentwintig ouderlingen vielen neer en aanbaden Hem Die leeft in alle eeuwigheid.
Openbaring 5 HSV

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven