Liefde tot Christus: komt voort uit echt geloof

>> donderdag 21 december 2006

15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zei Jezus tegen Simon Petrus: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij meer lief dan dezen? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Weid Mijn lammeren. 16 Hij zei opnieuw tegen hem, voor de tweede keer: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij lief? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Hoed Mijn schapen. 17 Hij zei voor de derde keer tegen hem: Simon, zoon van Jona, houdt u van Mij? Petrus werd bedroefd, omdat Hij voor de derde keer tegen hem zei: Houdt u van Mij? En hij zei tegen Hem: Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik van U houd. Jezus zei tegen hem: Weid Mijn schapen.
Johannes 21:15-17 HSV
Iemand die niet gelooft is in groot gevaar. De Bijbel is daar duidelijk over: 'Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.' (Joh. 3:19). Maar net zo duidelijk is de Bijbel over mensen die Christus niet liefhebben. Luister eens naar wat Paulus tegen de Korinthiërs zegt: 'Als iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, laat die vervloekt zijn. Maranatha!' (1 Kor. 16:22).

Hier blijkt dus dat in Christus geloven en Christus liefhebben alles met elkaar te maken hebben. Zonder liefde tot Christus kun je niet spreken van echt, zaligmakend geloof. Liefde voor Hem is het bewijs van echt geloof.

Iemand kan tekortschieten in verstandelijke kennis en toch behouden worden. Hij kan diep vallen zoals David, en toch weer opstaan. Maar als iemand Christus niet liefheeft, dan is hij niet op de weg die naar het leven leidt. Er rust een vloek op hem.

Ook aan de Efeziërs schrijft Paulus: 'De genade zij met allen die onze Heere Jezus Christus in onvergankelijkheid liefhebben. Amen.' (Efeze 6:24). Liefhebben is dus hét kenmerk, zoals we ook gisteren zagen. Ware, echte christenen hebben dit allemaal gemeenschappelijk: zij hebben allemaal Christus oprecht lief.

Luister ook naar wat Jezus zelf zegt de Joden: 'Als God uw Vader was, zou u Mij liefhebben' (Joh. 8:42). Geen liefde tot Christus - dan geen zoonschap van God!
(Vrij naar Ryle's overdenking)
19 U groeten de gemeenten van Asia. In de Heere groeten u hartelijk Aquila en Priscilla met de gemeente in hun huis. 20 U groeten alle broeders. Groet elkaar met een heilige kus. 21 Ook de groet van mij, Paulus, met mijn eigen hand. 22 Als iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, laat die vervloekt zijn. Maranatha! 23 De genade van de Heere Jezus Christus zij met u. 24 Mijn liefde zij met u allen in Christus Jezus. Amen.
1 Korinthe 16:19-24 HSV

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven