Christus kent onze toekomst

>> woensdag 27 december 2006

18 Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Toen u jonger was, omgordde u uzelf en wandelde u waar u wilde; maar als u oud geworden bent, zult u uw handen uitstrekken, en een ander zal u omgorden en u brengen waar u niet heen wilt. 19 En dit zei Hij om aan te duiden met wat voor dood hij God verheerlijken zou. En nadat Hij dit gezegd had, zei Hij tegen hem: Volg Mij! 20 En Petrus zag, toen hij zich omkeerde, de discipel volgen die Jezus liefhad, die ook tijdens het avondmaal tegen Zijn borst was gaan liggen, en gezegd had: Heere, wie is het die U verraden zal? 21 Toen Petrus deze zag, zei hij tegen Jezus: Heere, maar wat zal er met hem gebeuren? 22 Jezus zei tegen hem: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volgt u Mij! 23 Dit woord nu, dat deze discipel niet zou sterven, verspreidde zich onder de broeders. Maar Jezus had niet tegen hem gezegd dat hij niet zou sterven, maar: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? 24 Dit is de discipel die van deze dingen getuigt en deze dingen beschreven heeft; en wij weten dat zijn getuigenis waar is. 25 En er zijn nog veel andere dingen die Jezus gedaan heeft. Als die ieder afzonderlijk beschreven zouden worden, dan zou, denk ik, de wereld zelf de geschreven boeken niet kunnen bevatten. Amen.
Johannes 21:18-25 HSV
Christus kent onze toekomst. Hij weet wat er gaat gebeuren. De woorden die Jezus hier spreekt zijn later in vervulling gegaan, toen Petrus als martelaar voor de zaak van Christus gekruisigd werd.

Wij vinden het meestal niet prettig als we weten wat ons staat te gebeuren. Maar te weten dat Christus onze toekomst kent, ja dat Hij die heeft voorbeschikt, is juist een onuitsprekelijke troost. Het betekent dat er niet zoiets bestaat als geluk, toeval of kans op onze levensreis. Alles is van het begin tot het einde vooruitgezien - beschikt door Iemand die te verstandig is om fouten te maken en te vol van liefde om ons kwaad te doen.

Daarbij moeten we onderscheiden tussen wat wij 'kwaad' vinden en hoe God dat ziet. Ook in donkere dagen mogen wij steunen op de gedachte: "Christus weet dit en wist het, toen Hij mij riep om Zijn discipel te worden." Laten we bedenken dat alles wat God doet welgedaan is. Ook als we een bittere beker moeten drinken moeten we bedenken: "Dit is ook van de Heere. Hij voorzag het en zou het voorkomen hebben, als het niet voor mijn bestwil was geweest." Alle, ja echt álle dingen werken mee ten goede voor hen die God liefhebben (Rom. 8:28).

Gelukkig zijn zij die zich kunnen inleven in de geest van de oude gelovige die zei: "Ik heb een verbond met mijn Heere gemaakt, dat ik nooit iets kwalijk zal nemen, dat Hij mij aandoet."

(Vrij naar Ryle's overdenking)
Een psalm van David, voor de koorleider.

HEERE, U doorgrondt en kent mij.
      U kent mijn zitten en mijn opstaan,
            U doorziet van verre mijn gedachten.
U onderzoekt mijn gaan en mijn liggen,
      U bent met al mijn wegen vertrouwd.

Als is er nog geen woord op mijn tong,
      zie, HEERE, U weet alles.
U sluit mij in van achter en van voren,
      U legt Uw hand op mij.
Dit kennen - het is mij te wonderlijk,
      te hoog, ik kan er niet bij.
Psalm 139:1-6 HSV

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven