De Bijbel over blijdschap en vreugde

>> maandag 29 mei 2006

Paulus' inspanning voor de vreugde van anderen
Moge God, die ons hoop geeft, u in het geloof geheel en al vervullen met vreugde en vrede, zodat uw hoop overvloedig zal zijn door de kracht van de heilige Geest.

Romeinen 15:13 NBV

Niet dat wij heersen over uw geloof, maar wij zijn medewerkers aan uw blijdschap; want door het geloof staat u.
2 Korinthe 1:24 Telos NT vertaling

En dit vertrouw en weet ik dat ik zal blijven leven en bij u allen zal blijven tot uw bevordering en blijdschap van het geloof.
Filippenzen 1:25 Herziene Statenvertaling

Voortdurende en onuitsprekelijke vreugde
Verheugt u altijd.
1 Thessalonicensen 5:16 Naardense Bijbel

Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem lief; hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich in Hem met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde.
1 Petrus 1:8 Telos NT vertaling

Verblijd je in de Heer, altijd
Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.
Filippenzen 4:4 Herziene Statenvertaling

Ezra zei tegen hen: ‘Maak een feestmaal klaar met lekker eten en drinken, en deel ervan uit aan wie niets heeft, want deze dag is gewijd aan onze Heer. Wees niet bedroefd, want de vreugde die de HEER u geeft, is uw kracht.’
Nehemia 8:10 NBV

De HEERE is mijn sterkte en mijn schild;
         op Hem heeft mijn hart vertrouwd
                  en ik ben geholpen;
daarom springt mijn hart op van vreugde
         en zal ik Hem met mijn gezang loven.
Psalm 28:7 Herziene Statenvertaling

Israël verheuge zich in zijn Maker,
         laten de kinderen Sions juichen over hun Koning;
Psalm 149:2 NBG

Een vrolijk hart bevordert de genezing,
         maar een verslagen geest doet het gebeente verdorren.
Spreuken 17:22 NBG

Vol vreugde zullen jullie water putten
uit de bron van de redding.
Jesaja 12:3 NBV

Woestijn en dorre vlakte
zullen zich verblijden,-
de steppe zal juichen en bloeien,
         als een roos
bloeien en bloeien, en juichen,
ja met gejuich en gejubel;
de glorie van de Libanon
         zal haar worden gegeven,
de luister van de Karmel en de Sjaron;
zij zullen zien de glorie van de Ene,
         de luister van onze God!
Jesaja 35:1-4 Naardense Bijbel

Vol verrukking ben ik, verrukt om de Heer,
mijn ziel juicht om mijn God,
want hij bekleedt mij met gewaden van heil,
in een mantel van gerechtigheid hult hij mij;
als een bruidegom,
         een priester in zijn luister,
als een bruid
         die zich siert in haar bruidstooi.
Jesaja 61:10 Naardense Bijbel

En u, kinderen van Sion,
jubel en verheug u om de HEER uw God,
want Hij geeft u de leraar der gerechtigheid
en laat de regen voor u neerkomen;
herfstregen en voorjaarsregen, zoals voorheen.
Joël 2:23 Willibrordvertaling

Vreugde en blijdschap door verdrukkingen heen
Maar wij maken u bekend, broeders, de genade van God die in de gemeenten van Macedonie gegeven is, dat onder veel beproeving van verdrukking de overvloed van hun blijdschap en hun diepe armoede overvloedig zijn geweest in de rijkdom van hun liefdadigheid.
2 Korinthe 8:2 Telos NT Vertaling

Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.
Matteüs 5:11-12 NBV

De apostelen verlieten het Sanhedrin, verheugd dat ze waardig bevonden waren deze vernedering te ondergaan omwille van de naam van Jezus.
Handelingen 5:41 NBV

Acht het een en al verheuging,
broeders-en-zusters van mij,
wanneer ge in velerlei verzoekingen valt
Jakobus 1:2 Naardense Bijbel

Geliefden, kijk niet vreemd op van de hitte van de verdrukking onder u, die tot uw beproeving dient, alsof u iets vreemds overkwam. Maar verblijd u naar de mate waarin u gemeenschap hebt aan al het lijden van Christus, opdat u zich ook in de openbaring van Zijn heerlijkheid mag verblijden en verheugen.
1 Petrus 4:12-13 Herziene Statenvertaling

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven