'Sorry hoor, maar ik ben gereformeerd'

>> maandag 1 mei 2006

'Sorry hoor, maar ik ben gereformeerd.'
'Ik noem mezelf liever niet gereformeerd, maar gewoon christen.'


Herken je je hierin? Een paar jaar geleden dacht ik er zelf wel zo over. 'Gereformeerd' was voor mij een beetje een vies woord. Het deed me aan stoffige, ouderwetse dingen denken. Maar daar ben ik van teruggekomen. Dat is een proces geweest van boeken lezen, de belijdenissen doorspitten, en gesprekken en discussies voeren. Maar ik heb ontdekt dat als je de moeite neemt om te onderzoeken waar het woord 'gereformeerd' nu werkelijk voor staat, dat je schitterende dingen tegenkomt.

Dit seizoen zijn wij als gemeente onze identiteit aan het doordenken. We hebben vragen gesteld als: Wat is dat eigenlijk, identiteit? Wat is ónze identiteit? We kwamen er achter dat je, als het om identiteit gaat, moet onderscheiden tussen 'boven' en 'beneden'. Boven wil zeggen: wat zegt de Bijbel over onze identiteit, los van allerlei zaken als kerkgeschiedenis, kerkverbanden etc. Die zaken komen wel aan bod als het over 'beneden' gaat. We zijn immers lid van een bepaalde kerk, we staan in een bepaalde traditie. Ook ons 'gereformeerd-zijn' valt daaronder. Het is immers een term die niet in de Bijbel voorkomt. Maar wat betekent het nu om gereformeerd te zijn? Dat is een vraag die steeds meer gaat leven, juist bij de jongere generaties.
In dat kader kwam begin dit jaar Jasper Klapwijk bij ons in de kerk spreken over het onderwerp: Wat is nu gereformeerd? Hij deed dat aan de hand van de 5 Sola's die tijdens de Reformatie zijn (her)ontdekt:

  1. Sola Gratia - alleen door genade
  2. Sola Fide - alleen door geloof
  3. Sola Scriptura - alleen de bijbel
  4. Soli Deo Gloria - aan God alleen de eer
  5. Solus Christus - alleen door Christus
Het grootste deel van zijn verhaal ging over Sola Gratia - alleen door genade. Het was een erg mooie avond. We werden er als gemeente weer eens goed bij bepaald hoe overweldigend groot Gods genade eigenlijk is. Het was werkelijk hartverwarmend.

Vandaag staat er in het ND een artikel over het boekje Gelukkig gereformeerd! van ds. Jasper Klapwijk. Dit boekje is al een paar weken uit en ik heb het meteen gekocht en gelezen. Het bestaat uit twee delen: Het eerste gedeelte is een wat uitgebreidere versie van het verhaal wat hij ook bij ons de kerk heeft gehouden. De 5 Sola's worden komen dus in dat gedeelte aan bod. Erg waardevol om nog eens na te lezen. Het tweede deel betreft 'gereformeerd bijbellezen'. Jasper Klapwijk gebruikt deze wat prikkelende titel om uit te leggen dat er wezenlijke verschillen zijn tussen hoe wij als gereformeerden de Bijbel lezen en hoe evangelischen / charismatischen dat doen. Ik vond het erg verhelderend.

Het boekje is niet dik, het leest makkelijk en kost weinig. Ik kan het je aanraden!

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven