Bedankt!

>> woensdag 17 mei 2006

Er zijn twee aanleidingen waarom ik dit stukje schrijf: In de eerste plaats het logboek van ds. Ron van der Spoel dat vanmorgen in het ND stond. In de tweede plaats de overdenking van ds. Jos Douma die vandaag te vinden is op www.tijdmetjezus.nl, met de titel Liefde is een werkwoord. Jos Douma schrijft onder meer:

Het waarachtige kennen van God in Christus gaat gepaard met het waarachtige liefhebben. Aan wie ga jij vandaag concreet laten merken dat je hem of haar liefhebt? Verricht een liefdevolle daad. Zeg iets liefdevols. Spreek de taal van Gods liefde.
Ds. Ron van der Spoel schrijft wekelijks een logboek in het ND nu hij twee maanden in Grand Rapids, in de VS, verblijft. Vanmorgen schreef hij over de zgn. thank-you cultuur waarmee hij daar in Grand Rapids geconfronteerd wordt. Hij schrijft bijvoorbeeld:
Overdreven? Voor ons, nuchtere Nederlanders, misschien wel, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een positieve invloed heeft. Nu ik hier m'n best doe ook 'dank je wel' te zeggen, merk ik hoe je daarmee niet alleen een ander een plezier doet, maar ook hoe dat je eigen gemoedstoestand positief beïnvloedt. Het zorgt ervoor dat je niet alles als vanzelfsprekend beschouwt, dat je mensen serieus neemt, ook de caissière, de busschauffeur of de krantenjongen. Het mooiste is dat je al bedankend mensen inderdaad meer gaat waarderen. Het dank-je-wel-zeggen maakt je zelf ook echt een dankbaar mens.
Toen ik dat vanmorgen zo las, dacht ik: Hij heeft gelijk! Hoe vaak bedank ik nou anderen? Dat is echt iets wat ik moet leren.

Ron van der Spoel eindigt zijn logboek als volgt:
Laten we het gewoon eens uitproberen met elkaar, in het gezin, in de klas, op je werk en ook in de kerk. Bedank hem eens voor wat hij doet, al is het iets heel gewoons. Geef haar een compliment, juist voor iets wat vanzelfsprekend lijkt. Je zult merken dat dan niet alleen de ander, maar ook jijzelf vrolijk wordt. Een van de kortste en krachtigste opdrachten in de Bijbel luidt: Weest dankbaar!

O ja, bijna vergeten ... bedankt voor het lezen van deze column.
Ik wil - mede aangespoord door Jos Douma - Ron hierin graag volgen.
Dus beste lezers, bedankt voor het lezen van deze weblog!

1 reactie(s):

Anoniem 17/5/06 19:30  

Beste volgeling,

Heel graag gedaan!!

In Christus verbonden,

Jos Douma

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven