volgeling is ouderling

>> maandag 15 mei 2006

Gisteren ben ik met nog 2 anderen in onze gemeente bevestigd als ouderling. Ook werden er 2 diakenen bevestigd. Het was een mooie, bemoedigende dienst. Onze predikant had als tekst psalm 118:26 gekozen:

Gezegend wie komt met de naam van de HEER.
Wij zegenen u vanuit het huis van de HEER.
We lazen in verband hiermee ook Hebreeën 13:17-19:
Gehoorzaam uw leiders en schik u naar hen, want zij waken over uw leven en zullen daarvan ook rekenschap moeten afleggen. Zorg ervoor dat zij hun taak met vreugde kunnen vervullen, zodat ze geen reden tot klagen hebben: dat zou u zeker niet ten goede komen.
Bid voor ons. We zijn er weliswaar van overtuigd dat ons geweten zuiver is, omdat we er op elk terrein naar streven het goede te doen, maar toch vraag ik dringender dan ooit om uw gebed, zodat ik des te eerder bij u zal worden teruggebracht.
Het eerste deel van de preek was voornamelijk gericht op ons als nieuwe ambstdragers. Mooi dat je als ouderling of diaken mag weten dat je mag komen met en in de naam van de HEER. Tegelijk voelde ik op dat moment ook wel de grote verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt, zoals dat ook in Hebreeën 13 naar voren komt: als ambtsdrager ben ik geroepen over de zielen van de gemeenteleden te waken en daarover rekenschap af te leggen. Juist daarom is de tekst uit Psalm 118 zo bemoedigend: Ik mag me gezégend weten!

Het tweede deel was gericht op de gemeente: zij die uit het huis van de HEER de ambtsdragers zegenen. Het is belangrijk dat de gemeente de ambstdragers draagt, voor ze bidt en hen zegent. Ik realiseerde me dat gisteren des te beter, nu ik zelf ouderling ben geworden.
Het is in deze tijd niet gemakkelijk om ambtsdrager te zijn, dat besef ik maar al te goed. Maar daarom is het ook zo belangrijk om als gemeente de ambtsdragers te ondersteunen. Dat betekent niet dat je als gemeentelid het in alles met de kerkenraad eens hoeft te zijn. Maar het betekent wel dat de manier waarop je met elkaar omgaat alle verschil uitmaakt. En dat komt volgens Hebreeën de hele gemeente ten goede.

Ps. als geschenk van de kerkenraad bij mijn bevestiging heb ik het boek Geestrijk leven gekregen! Ik heb er vorige week nog over geschreven, en nu heb ik hem al. Ik ga hem snel lezen!

2 reactie(s):

Kim 17/5/06 19:16  

Heel veel sterkte en succes bij deze waardevolle taak ik de gemeente!

Liefs

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven