Martyn Lloyd-Jones
>> maandag 22 mei 2006
Ik mag graag boeken van Martyn Lloyd-Jones lezen. In mijn boekenkast staan: De Bergrede, pastoraal uitgelegd, de delen God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, uit de serie Geloofsleer, Onuitsprekelijke vreugde, over het werk van de Heilige Geest, en tenslotte God's ultimate purpose, (ja in het engels!) over Efeze 1.
Wat mij zo aanspreekt in zijn boeken is dat bij hem het één niet ten koste gaat van het ander. Hij is analytisch, maar nooit stoffig. Hij gaat diep, maar hij blijft je meenemen en de lijn van zijn verhaal blijft helder. Hij hamert op kennis van de dogma's, maar benadrukt tegelijkertijd dat die kennis alleen waarde heeft als je daardoor God beter leert kennen. In God de Vader, God de Zoon uit de serie Geloofsleer, waarin hij allerlei dogma's behandeld, legt hij uit wat zijn doel is met het bestuderen van de dogma's:
Ik heb echter nog een dieperliggende reden om deze dogma's met u te bestuderen. Uiteindelijk is dit de enige manier om God werkelijk te kennen, om in Zijn heerlijke nabijheid te komen en iets te ontdekken van de geweldige werken die Hij met het oog op ons heeft gedaan. Laten we het lezen en bestuderen van de Bijbel vooral volhouden, maar niet verdwalen in de details. Laten we de geweldige, machtige bergtoppen van de dogma's ontwaren en ons dan realiseren Wie God is, en wat Hij in de persoon van Zijn Geliefde Zoon voor ons heeft gedaan, ondanks onze zonden.John Piper omschrijft Lloyd-Jones in een korte biografie als volgt:
Dit is het doel dat ik voor ogen heb. Ik doe dit alles niet om u te voorzien van intellectuele kennis of informatie die u nog niet had. God verhoede dat ik dat zou proberen, of dat ook maar iemand onze onderneming op die manier zou bekijken. (...) We houden ons bezig met God, opdat we Hem leren kennen. Het is aanbidding. Elke bestudering van de Bijbel is aanbidding.
From the beginning to the end the life of Martyn Lloyd-Jones was a cry for depth in two areas—depth in Biblical doctrine and depth in vital spiritual experience. Light and heat. Logic and fire. Word and Spirit. Again and again he would be fighting on two fronts: on the one hand against dead, formal, institutional intellectualism, and on the other hand against superficial, glib, entertainment-oriented, man-centered emotionalism. He saw the world in a desperate condition without Christ and without hope; and a church with no power to change it. One wing of the church was straining out intellectual gnats and the other was swallowing the camels of evangelical compromise or careless charismatic teaching (...) For Lloyd-Jones the only hope was historic, God-centered revival.Een ander mooi artikel over Lloyd-Jones kun je vinden op http://www.whitefield.nl/index.html van de George Whitefield Stichting. (Tussen twee haakjes: deze stichting heeft volgens hun website 'als doel het stimuleren van de studie van het puritanisme en de daaruit voortgekomen opwekkingsbewegingen. We willen de rijke lessen daarvan toepassen op de actuele situatie van de christelijke gemeente in de 21e eeuw.' Als je daar - net als ik - in bent geïnteresseerd, dan moet je daar zeker eens gaan struinen!) In dat artikel wordt over Lloyd-Jones onder meer het volgende gezegd:
Het gezag van de Bijbel zelf, het Woord van God, was voor Martyn Lloyd-Jones altijd doorslaggevend. Dit was kenmerkend voor heel zijn bediening: terwijl hij veelvuldig putte uit de rijke tradities van de Reformatie, de Puriteinen en de grote opwekkingen, heeft bij Martyn Lloyd-Jones de Bijbel zelf altijd het laatste woord. Sola Scriptura! De Schrift alleen! Alleen de Schrift, de Bijbel erkende hij als gezaghebbend in zaken van leer en leven.
Hij laat zich niet opsluiten in een bepaald theologisch systeem. Iedere redenering, iedere theologische opvatting ging bij hem op de snijtafel van een uiterst grondige, door en door schriftuurlijke bijbeluitleg. Lloyd-Jones moest niets hebben van oppervlakkigheid.
Ondanks zijn enorme kennis van zaken is Lloyd-Jones' prediking nooit ingewikkeld of moeilijk te volgen. Het is kraakhelder, doorzichtig, verrijkend om te lezen en altijd is daar die solide diepgang. Heel geregeld snijdt Lloyd-Jones pastorale thema's aan in zijn prediking. Het boek Spiritual Depression is daarvan een schoolvoorbeeld. Maar nooit komt hij aandragen met goedkope, clichématige oplossingen. Het is alles zeer goed gefundeerd. Zijn prediking geeft je vanuit Gods Woord, vanuit Christus en zijn verzoeningswerk, een stevig, bijbels fundament voor het leven van alledag.Als je zijn boeken nog niet kent... Ik kan je zeker aanraden eens een boek van hem te lezen!
2 reactie(s):
Hallo,
Ik heb een vraag over de boeken van Martyn Lloyd-Jones: hoeveel pagina's heeft elk boek ongeveer? En welk boek is het makkelijkst te lezen en samen te vatten voor een scholier van 17 jaar?
Alvast bedankt,
Annet
Hoi Annet,
Het hangt een beetje van het boek af. Even speuren op internet levert bijv. op:
Geestelijke Groei, 192 blz.
De Bergrede, 320 blz.
Oorzaken en genezing van geestelijke depressiviteit, 290 blz.
Het hangt natuurlijk ook een beetje van de lettergrootte af, hoeveel het is om te lezen.
Van verschillende boeken kun je ook recensies vinden op het internet. Misschien helpt je dat ook verder.
Wat betreft het samenvatten van boeken: dat vind ik lastig om aan te geven. Veel boeken van Lloyd-Jones bevatten eigenlijk gewoon preken of lezingen van hem. Maar misschien is het boek 'Oorzaken en genezing van geestelijke depressiviteit' nog wel het meest geschikt; dat is een vrij praktisch boek.
Met vriendelijke groet,
Corné
Een reactie posten