God verheerlijken door van Hem te genieten

>> vrijdag 31 maart 2006

In de bijlage Het Katern van het Nederlands Dagblad van vandaag bespreekt Aad Kamsteeg het boek Verlangen naar God van de Amerikaanse theoloog en auteur John Piper, voorganger in de Bethlehem Baptist Church in het Amerikaanse Minneapolis.

Aad Kamsteeg schrijft onder meer:

In zijn wellicht belangrijkste boek, Desiring God, nu - eindelijk - in het Nederlands verschenen, legt Piper vooral twee nadrukken. Eén: God is het centrum van alle dingen, soeverein, zelfgenoegzaam. Hij schept het hoogste genoegen in het verheerlijken van zichzelf. En twee: met het oog op die verheerlijking wordt ons in Christus' plan van verlossing, redding en herstel de mogelijkheid geboden onze grootste vreugde in God te vinden.
John Piper vat dit als volgt samen: God is most glorified in us when we are most satisfied in him. Anders gezegd: God verheerlijken door van Hem te genieten. Piper durft zichzelf dan ook een christenhedonist te noemen. Nu is een gewone hedonist iemand die alleen maar uit is op zijn eigen geluk: hij ziet genieten als het hoogste doel en is uiteindelijk helemaal op zichzelf gericht. Door daar het woord christen voor te plakken geeft Piper aan dat genieten inderdaad mag, maar dan wel genieten van God zelf in Christus.

Ik moet denken aan Psalm 73:25-28 waar staat:
25 Wie buiten u heb ik in de hemel?
Naast u wens ik geen ander op aarde.
26 Al bezwijkt mijn hart en vergaat mijn lichaam,
de rots van mijn bestaan, al wat ik heb,
is God, nu en altijd.

27 Wie ver van u blijven, komen om,
wie u ontrouw zijn, verdelgt u.
28 Bij God te zijn is mijn enig verlangen,
mijn toevlucht vind ik bij God, de HEER.
Van al uw daden zal ik verhalen.
Bij God te zijn is mijn enig verlangen, zegt Asaf in deze psalm! Verlangen naar God - ik ben zeer benieuwd naar dat boek.

Voor meer informatie over John Piper, zie bijv. zijn eigen site http://www.desiringgod.org/, of lees dit artikel op de EO-website.

1 reactie(s):

Kim 31/3/06 16:27  

Hé volgeling,
Prima dat je een link naar mijn site hier neerzet. Graag zelfs ;)

bedankt voor je berichtje op mijn site.

Be blessed,
Kim

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven