Christus, de Schepper

>> zaterdag 25 maart 2006

Christus, de Schepper? Dat is toch God de Vader? Ja, maar lees dan Kolossenzen 1:15-17 (Naardense Bijbel):

Hij is het beeld van de onzichtbare God,
eerstgeborene van alle schepping,
omdat in hem alles is geschapen
in de hemelen en op de aarde,
de zichtbare en de onzichtbare dingen,
hetzij tronen hetzij heerschappijen,
hetzij overheden hetzij machten:
het is alles door hem en tot hem geschapen.
Hij is er eerder dan alles
en alles bestaat door hem.

Vandaag ging het in Jezus ontdekken over Christus de Schepper. Ik blijf me verbazen hoe Jezus en zijn Vader zich tot elkaar verhouden. Zijn ze nu wel of niet Dezelfde? Mijn verstand laat me hier in de steek; ik kan alleen maar aanbidden. God is een mysterie. En toch mogen wij Hem kennen, juist in Jezus Christus!

Als ik een poging zou moeten doen om die verhouding te beschrijven - ik zie het nu zo:

Er is van eeuwigheid één God. Deze God heeft het in de eeuwigheid behaagd zijn Zoon voort te brengen, zodat we van die Zoon van God kunnen zeggen: geboren, niet geschapen. De Zoon van God is geen schepsel, nee, Hij is zelf God, en toch is er maar één God! Misschien zou je kunnen zeggen: Hij is de buitenkant van God - zijn beeld, zijn Afstraling, Afdruk van zijn wezen (Heb 1:3). Dan is de Vader de binnenkant van God en de Geest van God is dat van God wat buiten Hem en in Hem is. De Geest namelijk, doorzoekt de diepten van God. Zo is de Geest, de Geest van God en van Christus.

Hmm... Ik stop maar, het begint me te duizelen. Wat een God hebben we toch!

Ik aanbid U, HERE, mijn God!
Ik aanbid U, HERE, mijn God!
U bent een machtig Koning.
Een machtig Koning!
Woon in mijn hart.

Ik aanbid U, Jezus, mijn Heer!
Ik aanbid U, Jezus, mijn Heer!
Uw naam is zoet als honing.
Zo zoet als honing.
Woon in mijn hart.

Ik aanbid U, Heilige Geest!
Ik aanbid U, Heilige Geest!
Maak in mijn hart uw woning.
Mijn hart uw woning.
Troon in mijn hart!

Halleluja, halleluja!
Halleluja, halleluja!
Ha-ha-ha halleluja,
ja halleluja!
Woon in mijn hart!

Elly en Rikkert, Alles in alles.

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven