De eerste en de laatste

>> donderdag 30 maart 2006

Ik volg met plezier een aantal discussie-fora (soms doe ik ook wel eens mee) en een regelmatig terugkerend onderwerp is de drie-eenheid. Het valt me op dat deze discussies meestal gaan over de vraag of Jezus nu wel of niet God is. Het is voor veel mensen prima te accepteren dat Jezus echt mens was. Anderen geloven wel dat Jezus goddelijk is, maar zien Hem toch ook als een schepsel. Maar dat ook Hij ook echt God is, dat wil er niet in.

Toch, als je de Bijbel aan het woord laat, kun je niet anders concluderen dan dat Jezus echt God is. Een van de meest geweldige uitspraken van Jezus Christus is wat Hij tegen Johannes op Patmos zegt (Openbaring 1:17):

Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste.
Jezus herhaalt dit in Openbaring 2:8, waar Hij tegen Johannes zegt:
Schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna:
“Dit zegt hij die de eerste en de laatste is, die dood was en nu leeft ...”
En aan het eind van Openbaring, horen we Jezus weer deze woorden spreken (Openbaring 22:12-13):
‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’
In principe is deze uitspraak al voldoende om aan te tonen dat Jezus zelf God is, want wie anders dan God kan dit waarmaken? Maar laat dat nu ook precies zijn wat God de HEER zelf ons vertelt. Want dit staat er in Jesaja 44:6:
Dit zegt de HEER, Israëls koning en bevrijder,
de HEER van de hemelse machten:
Ik ben de eerste en de laatste,
er is geen god buiten mij.
En in Jesaja 48:12 zegt God dit nog eens:
Luister naar mij, Jakob – Israël, door mij geroepen.
Ik ben het! Ik ben de eerste, ik ben de laatste!

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven