Bevrijding van de slavernij

>> vrijdag 21 april 2006

Zoals je misschien weet lees ik dit jaar elke dag een stukje uit het boek Een jaar lezen in Johannes van J.C. Ryle. Vandaag gaat Ryle in op de slavernij van de zonde op basis van Johannes 8:28-36. Hieronder volgt zijn overdenking, waarbij ik ook de tekstgedeelten citeer uit de Statenvertaling (herziening 1977):




Johannes 8:28-36
28 Jezus dan zeide tot hen: Wanneer gij de Zoon des mensen zult verhoogd hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben, en dat Ik van Mijzelf niets doe; maar deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft.
29 En Die Mij gezonden heeft, is met Mij. De Vader heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd, wat Hem behagelijk is.
30 Toen Hij deze dingen sprak, geloofden velen in Hem.
31 Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gij in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;
32 En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.
33 Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad, en hebben nooit iemand gediend; hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden?
34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een ieder, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde.
35 En de dienstknecht blijft niet eeuwig in het huis, de zoon blijft er eeuwig.
36 Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn.
Deze verzen laten ons de aard van echte slavernij zien. De Joden mochten zich er graag op beroemen dat zij een vrij volk waren en niet gebonden aan een buitenlandse macht, hoewel dat onterecht was. De Heere Jezus herinnert hen aan een andere slavernij die zij niet onderkenden, hoewel zij er door geknecht werden. "Een iegelijk, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde."
Dat is inderdaad helemaal waar! Hoeveel mensen zijn er niet die echte slaven zijn, ook al hebben zij dat zelf niet in de gaten. Zij worden in gevangenschap geleid door hun verdorven begeerten en zwakheden en zij lijken geen macht te hebben om weer vrij te komen. Ambitie, geldzucht, drankzucht, het zoeken naar plezier en opwinding, gokken, vraatzucht, buitenechtelijke verhoudingen - dit zijn evenzovele tirannnen onder de mensen. Elk van de voornoemde ondeugden houdt massa's mensen aan handen en voeten gebonden. De ongelukkige gevangenen zullen deze slavernij niet toegeven. Zij zullen er soms zelfs prat op gaan dat ze juist zo vrij zijn. Maar velen weten beter. Er zijn tijden dat het ijzer van de boeien hun hart raakt en dan voelen zij op bittere wijze dat zij slaven zijn.
Er is geen slavernij zo erg als deze. De zonde is inderdaad de hardvochtigste van alle opzichters. Ellende en teleurstelling onderweg, wanhoop en de hel aan het einde - dat is het enige loon dat de zonde uitbetaalt aan zijn dienaren. Het grote doel van het evangelie is om mensen van deze slavernij te verlossen. Om hen een gevoel te geven van hun verval, om hen hun banden te tonen, om hen te laten opstaan en worstelen om vrij te komen - dat is het grote doel waarvoor Christus Zijn dienaren heeft uitgezonden. Gelukkig is de mens bij wie de ogen opengegaan zijn voor het gevaar. De wetenschap dat wij gevangen zitten, is de eerste stap naar de bevrijding.

Tweede lezing: 2 TimotheĆ¼s 2:22-26
22 Maar vlied de begeerlijkheden der jonkheid; en jaag naar rechtvaardigheid, geloof, liefde, vrede, met degenen, die de Heere aanroepen uit een rein hart.
23 En verwerp de vragen, die dwaas en zonder lering zijn, wetende, dat zij twistingen voortbrengen.
24 En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen;
25 Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of God hun te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid;
26 En zij wederom ontwaken mochten uit de strik des duivels, waaronder zij gevangen waren tot zijn wil.

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven