De maand augustus in het kort - 3

>> maandag 4 september 2006

Het laatste deel van de maand augustus uit de serie over het evangelie van Johannes n.a.v. het boek Een jaar lezen in Johannes van J.C. Ryle.

Johannes 15:13-17
13 Niemand heeft een grotere liefde dan deze, namelijk dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden. 14 U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik u gebied. 15 Ik noem u niet meer knechten, want een knecht weet niet wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd, omdat Ik u alles wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, bekend gemaakt heb. 16 Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u ertoe bestemd dat u zou heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht zou blijven; opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij u dat geeft. 17 Dit gebied Ik u: dat u elkaar liefhebt.

Jakobus 2:14-24 - Een vriend van God laat zijn liefde voor God zién
14 Wat voor nut heeft het, mijn broeders, als iemand zegt, dat hij geloof heeft en hij heeft geen werken? Kan dat geloof hem zaligmaken? 15 Als er nu een broeder of zuster zonder kleding zou zijn en gebrek zou hebben aan dagelijks voedsel, 16 en iemand van u zou tegen hen zeggen: Ga heen in vrede, word warm en word verzadigd, en u zou hun niet geven wat het lichaam nodig heeft, wat voor nut heeft dat dan? 17 Zo is ook het geloof, als het werken mist, in zichzelf dood. 18 Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Toon mij dan uw geloof zonder uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen. 19 U gelooft dat God één is en daaraan doet u goed. Ook de duivelen geloven dit en zij sidderen. 20 Maar wilt u weten, o nietig mens, dat het geloof zonder de werken dood is? 21 Is Abraham, onze vader, niet uit de werken gerechtvaardigd, toen hij Izak, zijn zoon, op het altaar offerde? 22 Ziet u wel, dat het geloof samenwerkte met zijn werken en dat uit de werken het geloof tot zijn doel is gekomen? 23 En de Schrift is vervuld, die zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd. 24 U ziet dan nu, dat een mens uit werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof.

2 Timotheüs 1:8-12 - Hij verkiest, Hij roept, Hij maakt ons zalig, uit genade
8 Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere, en ook niet voor mij, die Zijn gevangene ben, maar lijd met mij verdrukking om het Evangelie, naar de kracht van God. 9 Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen, 10 en nu is geopenbaard door de verschijning van onze Zaligmaker Jezus Christus. Hij heeft de dood tenietgedaan en het leven en de onvergankelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie. 11 Daarvoor ben ik aangesteld als prediker, apostel en leraar van de heidenen. 12 Daarom lijd ik ook deze dingen. Maar ik schaam mij niet. Want ik weet in Wie ik geloofd heb en ik ben verzekerd, dat Hij bij machte is mijn pand te bewaren tot die dag.

Johannes 15:18-25
18 Als de wereld u haat, weet dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft. 19 Als u van de wereld zou zijn, zou de wereld het hare liefhebben; maar omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u. 20 Herinner u het woord dat Ik u gezegd heb: Een knecht is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; als zij Mijn woord bewaard hebben, zullen zij ook het uwe bewaren. 21 Maar al deze dingen zullen zij u aandoen omwille van Mijn Naam, omdat zij Hem niet kennen Die Mij gezonden heeft. 22 Als Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, hadden zij geen zonde; maar nu hebben zij geen verontschuldiging voor hun zonde. 23 Wie Mij haat, haat ook Mijn Vader. 24 Als Ik de werken onder hen niet gedaan had, die niemand anders gedaan heeft, hadden zij geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien en Mij en Mijn Vader gehaat. 25 Maar het woord moet vervuld worden dat in hun wet geschreven is: Zij hebben mij zonder reden gehaat.

Hebreeën 11:32-38 - Reken op haat en vervolging
32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zou mij ontbreken, wanneer ik zou verhalen over Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuël en de profeten. 33 Zij hebben door het geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid in praktijk gebracht, beloften verkregen, muilen van leeuwen toegesloten. 34 Zij hebben de kracht van het vuur geblust, zij zijn aan de scherpte van het zwaard ontkomen, zij zijn van zwak sterk geworden, zij zijn machtig geworden in de oorlog, legers van vreemden hebben zij verjaagd. 35 Vrouwen hebben hun doden doordat deze weer opstonden, teruggekregen. Maar anderen zijn gefolterd en namen de aangeboden bevrijding niet aan, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden. 36 En weer anderen moesten spot en geselslagen verduren, ja zelfs boeien en gevangenis. 37 Zij zijn gestenigd, in stukken gezaagd, in verzoeking gebracht, met het zwaard ter dood gebracht. Zij hebben rondgelopen in schapenvachten en geitenvellen. Zij leden gebrek, werden verdrukt en mishandeld. 38 Voor de wereld hadden ze geen waarde. Zij hebben in woestijnen en op bergen rondgezworven, in grotten en in holen in de aarde.

Mattheüs 10:16-25 - We staan niet boven onze Meester
16 Zie, Ik zend u als schapen midden onder wolven; weest dan voorzichtig als slangen en argeloos als duiven. 17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren aan de gerechtshoven en zij zullen u geselen in hun synagogen; 18 gij zult ook geleid worden voor stadhouders en koningen om Mijnentwil, tot een getuigenis voor hen en voor de volken. 19 Wanneer zij u overleveren, maakt u dan niet bezorgd, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in die ure gegeven worden wat gij spreken moet; 20 want gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt. 21 Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen. 22 En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 23 Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar de andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt.
24 Een discipel staat niet boven zijn meester, of een slaaf boven zijn heer. 25 Het is genoeg voor de discipel te worden als zijn meester, en voor de slaaf als zijn heer. Indien men aan de heer des huizes de naam Beëlzebul heeft gegeven, hoeveel te meer aan zijn huisgenoten!
(NBG'51)

2 Thessalonicenzen 2:5-12 - Laten we ons niet verbazen over ongeloof
5 Herinnert u zich niet dat ik u deze dingen gezegd heb, toen ik nog bij u was? 6 En u weet wat hem nu weerhoudt, opdat hij op zijn eigen tijd geopenbaard wordt. 7 Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is. 8 En dan zal de wetteloze geopenbaard worden. De Heere zal hem verteren door de Geest van Zijn mond en krachteloos maken door de verschijning van Zijn komst. 9 Zijn komst is naar de werking van de satan met alle kracht, tekenen en wonderen van de leugen 10 en met alle misleiding van de ongerechtigheid in hen die verloren gaan, omdat zij de liefde voor de waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden. 11 En daarom zal God hun een krachtige dwaling zenden, zodat zij de leugen geloven, 12 opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een behagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Amos 9:7-10 - Wie veel gegeven is, van hem wordt veel gevraagd
7 Zijt gij voor Mij niet gelijk aan de kinderen der Ethiopiërs, o kinderen Israëls? luidt het woord des HEREN. Heb Ik Israël niet uit het land Egypte gevoerd en de Filistijnen uit Kaftor en de Arameeërs uit Kir? 8 Zie, de ogen des Heren HEREN zijn tegen het zondige koninkrijk, en Ik zal het verdelgen van de aardbodem. Evenwel zal Ik het huis Jakobs niet geheel en al verdelgen, luidt het woord des HEREN. 9 Want zie, Ik geef bevel, en Ik schud het huis van Israël onder al de volken, gelijk men met een zeef schudt, en geen steentje zal ter aarde vallen. 10 Door het zwaard zullen zij sterven, al de zondaren van mijn volk, die zeggen: Gij moogt het kwaad niet nader brengen en het ons niet tegemoet voeren.
(NBG'51)

Johannes 15:26-16:4
26 Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die van Mij getuigen. 27 En u zult ook getuigen, want u bent van het begin af bij Mij. 16:1 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat u niet ten val komt. 2 Zij zullen u uit de synagoge werpen; ja, de tijd komt dat ieder die u doodt, denkt God een dienst te bewijzen. 3 En deze dingen zullen zij u doen, omdat zij de Vader niet gekend hebben en Mij ook niet. 4 Maar deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat, wanneer de tijd komt, u zich herinnert dat Ik ze u gezegd heb; maar deze dingen heb Ik u van het begin af niet gezegd, omdat Ik bij u was.

Handelingen 5:1-11 - De Geest is een Persoon: Liegen tegen de Geest is liegen tegen God
1 En een zeker man, die Ananias heette, verkocht samen met zijn vrouw Saffira een eigendom 2 en hield een deel van de opbrengst achter, ook met medeweten van zijn vrouw, en hij bracht een bepaald gedeelte en legde dat aan de voeten van de apostelen. 3 En Petrus zei : Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, zodat u gelogen hebt tegen de Heilige Geest en een deel achtergehouden hebt van de opbrengst van het stuk grond? 4 Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en toen het verkocht was, bleef de opbrengst dan niet tot uw beschikking? Waarom toch hebt u deze daad in uw hart voorgenomen? U hebt niet tegen mensen gelogen maar tegen God. 5 Toen Ananias deze woorden hoorde, viel hij neer en gaf de geest. En er ontstond grote vrees bij allen die dit hoorden. 6 En de jonge mannen stonden op, legden hem af, droegen hem naar buiten en begroeven hem. 7 Na verloop van ongeveer drie uur kwam ook zijn vrouw daar binnen, zonder te weten wat er gebeurd was. 8 En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt u beiden het land voor zoveel verkocht? En zij zei: Ja, voor zoveel. 9 Petrus zei tegen haar: Waarom toch bent u onderling overeengekomen de Geest van de Heere te verzoeken? Zie, de voeten van hen die uw man begraven hebben, zijn voor de deur en zullen u uitdragen. 10 En zij viel onmiddellijk voor zijn voeten neer en gaf de geest. En toen de jongemannen binnengekomen waren, troffen zij haar dood aan, en zij droegen haar naar buiten en begroeven haar bij haar man. 11 En er kwam grote vrees over heel de gemeente en over allen die dit hoorden.

Handelingen 10:39-43 - Door de Geest getuigen van Hem
39 En wij zijn getuigen van alles wat Hij gedaan heeft, zowel in het Joodse land als in Jeruzalem. Deze hebben ze gedood door Hem aan een hout te hangen. 40 Deze heeft God op de derde dag opgewekt en Hij heeft gegeven dat Hij zou verschijnen 41 niet aan heel het volk, maar aan de getuigen die door God tevoren gekozen waren, aan ons namelijk die met Hem gegeten en gedronken hebben, nadat Hij uit de doden opgestaan was. 42 En Hij heeft ons bevolen aan het volk te prediken en te betuigen dat Hij Degene is Die door God aangesteld is tot een Rechter over levenden en doden. 43 Van Hem getuigen al de profeten dat ieder die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangen zal door Zijn Naam.

Lukas 14:25-33 - Jezus draait er niet omheen: Hij waarschuwt ons
25 Vele scharen reisden met Hem mede, en Zich omkerende zeide Hij tot hen: 26 Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn. 27 Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn.
28 Want wie van u, die een toren wil bouwen, zet zich niet eerst neder om de kosten te berekenen, of hij het werk zal kunnen volbrengen? 29 Anders zouden, als hij de fundering gemaakt had, en het werk niet kon voltooien, allen, die het zagen, beginnen hem te bespotten, 30 zeggende: Die man begon te bouwen, maar hij kon het niet voltooien.
31 Of, welke koning, die tegen een andere koning wil optrekken om met hem tot een treffen te komen, zet zich niet eerst neder om te beraadslagen, of hij in staat is met tienduizend man iemand te ontmoeten, die met twintigduizend tegen hem optrekt? 32 En zo niet, dan zendt hij, als de ander nog veraf is, een gezantschap en vraagt om de vredesvoorwaarden. 33 Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, mijn discipel kunnen zijn.
(NBG'51)

Hebreeën 10:32-39 - Blijf volhouden. Geef niet op. Geloof!
32 Maar herinner u de dagen van weleer, waarin u, nadat u verlicht was, veel strijd in het lijden hebt verdragen. 33 Nu eens werd u zelf door beschimpingen en verdrukkingen tot een schouwspel gemaakt, dan weer deelde u het lot van hen die zo behandeld werden. 34 Want u hebt ook met mijn boeien medelijden gehad en de beroving van uw goederen met blijdschap aanvaard, omdat u wist, dat u voor uzelf een beter en blijvend bezit in de hemelen hebt. 35 Werp dan uw vrijmoedigheid niet weg, die een grote beloning met zich brengt. 36 Want u hebt volharding nodig, opdat u na het volbrengen van de wil van God, de belofte zult verkrijgen. 37 Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven. 38 Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven en als iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen. 39 Maar wij zijn geen mensen die zich onttrekken en daardoor verloren gaan, maar mensen die geloven tot behoud van hun ziel.

Handelingen 5:27-42 - Jezus woorden komen uit
27 En toen zij hen er gebracht hadden, stelden zij hen voor de Raad; en de hogepriester vroeg hun: 28 Hebben wij u niet streng bevolen dat u in deze Naam niet zou onderwijzen? En zie, u hebt met deze leer van u Jeruzalem vervuld en u wilt het bloed van deze Mens over ons brengen. 29 Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet God meer gehoorzaam zijn dan de mensen. 30 De God van onze vaders heeft Jezus opgewekt, Die u omgebracht hebt door Hem aan het hout te hangen. 31 Deze Jezus heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël bekering te geven en vergeving van zonden. 32 En wij zijn Zijn getuigen van deze woorden, en ook de Heilige Geest, Die God gegeven heeft aan hen die Hem gehoorzaam zijn. 33 Toen zij dit hoorden, barstten zij van woede en maakten zij plannen om hen te doden. 34 Maar er stond iemand op in de Raad, een farizeeër die Gamaliël heette, een leraar van de wet die in hoge achting stond bij heel het volk. Hij gaf opdracht dat men de apostelen even buiten zou doen staan. 35 En hij zei tegen hen: Israëlitische mannen, let u voor uzelf goed op wat u met deze mensen zult doen. 36 Want vóór deze dagen stond Theudas op, die zei dat hij wat was, en hij had een aanhang van ongeveer vierhonderd man; maar hij is omgebracht en allen die naar hem luisterden, zijn verstrooid en tot niets geworden. 37 Na hem stond Judas de Galileeër op, in de dagen van de beschrijving, en hij maakte veel volk afvallig achter zich; en deze is ook omgekomen, en allen die naar hem luisterden, zijn verstrooid. 38 En nu zeg ik u: Neem afstand van deze mensen en laat hen gaan; want als dit streven of dit werk van mensen afkomstig is, dan zal het afgebroken worden, 39 maar als het van God afkomstig is, dan kunt u dat niet afbreken; opdat u niet misschien ook tegen God blijkt te strijden. 40 En zij gaven hem gehoor; en toen zij de apostelen bij zich geroepen hadden, geselden zij hen en geboden hun dat zij niet zouden spreken in de Naam van Jezus; en zij lieten hen gaan. 41 Zij dan gingen weg uit de tegenwoordigheid van de Raad en waren verblijd dat zij waardig geacht waren, omwille van Zijn Naam smaadheid te lijden. 42 En zij hielden niet op, iedere dag in de tempel en bij de huizen onderwijs te geven en Jezus Christus te verkondigen.

Alle aangehaalde bijbelteksten komen uit de Herziene Statenvertaling tenzij anders aangegeven

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven