Gods liefde is in ons hart uitgestort

>> zondag 27 mei 2007

Vandaag vieren miljoenen christenen over de hele wereld het Pinksterfeest, het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. Druppelde het nog als het ware onder het Oude Verbond, onder het Nieuwe Verbond heeft God zijn Geest uitgegoten, waardoor Hij letterlijk en figuurlijk alle grenzen doorbrak. Het evangelie van Jezus Christus verspreidde zich vanaf dat moment op ongekende wijze, en mensen van allerlei slag en afkomst kwamen tot geloof.

Wat er met Pinksteren begon en daarna verder ging was al voorspeld in het Oude Testament. Bijvoorbeeld in Jesaja 44:

***

3 Ik zal water uitgieten op dorstige grond,
waterstromen over het droge land.
Ik zal mijn geest uitgieten over je nazaten
en mijn zegen over je telgen.
4 Zij zullen ontkiemen tussen het gras,
uitbotten als wilgen langs het water.
5 De een zal zeggen: ‘Ik hoor bij de HEER,’
de ander zal Jakobs naam gebruiken,
een derde schrijft op zijn hand: ‘Van de HEER’
en tooit zich met de naam Israël.
(Jesaja 44:3-5)
Je voelt dat God hier zijn volk gerust stelt. In vers 2 zegt God dan ook: ‘Wees niet bang, mijn dienaar Jakob, Jesurun, die ik heb uitgekozen.’ Jesurun is een naam voor Israël die affectie en tederheid uitdrukt. Nu volgt dit stukje op scherpe en confronterende woorden van God aan het eind van Jesaja 43...
22 Maar jij hebt niet tot mij geroepen, Jakob,
jij gaf je geen moeite voor mij, Israël.
23 Je hebt niet aan mij je schapen geofferd,
mij met je offers geen eer bewezen.
Ik heb je niet met graanoffers belast
en je niet vermoeid met de plicht
om wierook voor mij te branden.
24 Je hebt van je zilver geen kalmoes voor mij gekocht,
mij niet verzadigd met het vet van je offers.
Nee, je hebt mij met je zonden belast,
mij vermoeid met al je schulden.
25 Ik, ík ben het, die omwille van zichzelf
je misdaden tenietdoet en je zonden vergeet.
(Jesaja 43:22-25)
...en zo leren we hoe God is: Hij is rechtvaardig. Hij is heilig. Hij draait niet om de feiten heen. maar wijst ze aan. Hij confronteert zijn volk met hun schuld en hun zonde.
Maar Hij is ook degene die hun misdaden tenietdoet en hun zonden vergeet. Hij is ook degene die ervoor gaat zorgen dat het anders wordt. Hij is degene die zijn Geest zal uitgieten. Hij zelf zal voor vruchten zorgen. Dat zie je in Jesaja 44:4: ‘Zij zullen ontkiemen tussen het gras, uitbotten als wilgen langs het water.’ En ze eren God, door het te verkondigen: ‘Ik hoor bij de HEER’! Waarom? Omdat ze beseffen dat God het is die dat allemaal heeft bewerkt. Zo is God: Hij is liefde.

In het Nieuwe Testament lezen we op verschillende plaatsen hoe dat in vervulling is gegaan. Bijvoorbeeld in Romeinen 5 en let dan speciaal op vers 5:
1 Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus. 2 Dankzij hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is, en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig. 3 En dat niet alleen, we prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende, omdat we weten dat ellende tot volharding leidt, 4 volharding tot betrouwbaarheid, en betrouwbaarheid tot hoop. 5 Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is. 6 Toen wij nog hulpeloos waren is Christus immers voor ons, die op dat moment nog schuldig waren, gestorven. 7 Er is bijna niemand die voor een rechtvaardig mens wil sterven; slechts een enkeling durft voor een goed mens zijn leven te geven. 8 Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren. (Romeinen 5:1-8)
Gods liefde is in ons hart uitgegoten door de Heilige Geest! Dat is het doel van Pinksteren: zicht krijgen op Gods liefde voor ons, zondaren. Dat betekent zicht krijgen op Christus en zijn lijden en sterven. Hij gaf zijn leven voor ons toen wij nog hulpeloos (vers 6) en zondaars (vers 8), ja zelfs vijanden waren (vers 10)! Door Hém hebben wij vrede met God (vers 1). Hij, Jezus Christus, is hét bewijs van Gods liefde voor ons. De Geest doet niets liever dan ons daarop wijzen.

Laat we God bidden dat zijn liefde in ons zal overstromen zodat anderen het merken en door de Geest aangeraakt worden en het ook zullen belijden: ‘Ik hoor bij de HEER’!

Teksten ontleend aan de Nieuwe Bijbelvertaling

1 reactie(s):

Anoniem 28/5/07 19:55  

nice wallpaper

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven