De waarde van Gods Woord (5)

>> woensdag 30 mei 2007

Het Woord van God leidt ons naar vrijheid
Jezus zei: 'En gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken' (Joh. 8:32). De waarheid van Gods Woord geeft vrijheid in veel opzichten en brengt vreugde in alle opzichten. Maar Jezus vestigt de aandacht op vers 34, waarin Hij zegt: 'Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, een ieder, die de zonde doet, is een slaaf der zonde.' De vrijheid die Hij hier voor ogen heeft, is de bevrijding van het verslavende, vernietigende effect van de zonde.
(...)
De onreinheid van zonde vertroebelt ons zicht, waardoor we God niet meer als begeerlijk zien. Daarom maakt de zonde de grootste vreugde onmogelijk. Natuurlijk schenkt zonde ons bedrieglijke plaatsvervangers. De Bijbel noemt ze: 'misleidende begeerten' (Ef. 4:22), omdat ze ons misleiden over de superioriteit van hun gevolgen. Ze noemen zoet zuur, en zuur zoet. Ze draaien alles om.
(...)
'Misleidende begeerten' kunnen ons zo misleiden dat we gaan denken dat zondige gedachten en daden meer voldoening geven dan het zien van God. Deze illusie is zo sterk dat het morele verwarring creëert, waardoor mensen manieren vinden om zonden te vergoeilijken of, ze misschien niet goed vinden, maar wel acceptabel.
(...)

***

Christendom is oorlog. Het is een oorlogsverklaring tegen al onze zondige neigingen. De apostel Petrus zei: 'Geliefden, ik vermaan u als bijwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerten, die strijd voeren tegen uw ziel' (1 Petr. 2:11). Christen worden betekent: ontdekken dat onze ziel - de eeuwige vreugde van onze ziel - op het spel staat. Daarom is het christen-zijn een gevecht op leven en dood voor echte en eeuwige vreugde.
(...)
Hoe helpt de waarheid van Gods Woord ons dan om misleidende begeerten te doden en ons te bevrijden van voor echte vreugde? (...) In Efeziërs 6 noemt Paulus 'het zwaard des Geestes, dat is het Woord van God'. Dus wanneer er in Romeinen 8:13 staat dat we zondige daden moeten doden 'door de Geest', dan betekent dat in mijn ogen: 'Ervaar de verwoestende kracht van de Geest ten aanzien van misleiding door te geloven wat Gods Woord zegt over misleidende begeerten.' Hoewel we slechts mensen zijn en niet God, moeten we de kracht van de Geest ontladen (als een kanon) tegen zondige begeerten. Dit dodelijke vuursalvo (het zwaard) wordt 'het Woord van God' genoemd. Ik geloof dat wij deze kracht kunnen gebruiken door dit Woord te geloven.
(...)
De strijd voor vreugde is het gevecht om Christus te zien en te geloven dat Hij begeerlijker is dan de beloften van de zonde. Dit geloof komt voort uit het horen, en het horen uit het Woord van Christus. We kijken naar het Woord, denken erover na en we vragen God of Hij de ogen van ons hart wil openen voor Zijn superieure vreugde en glorie.
(...)
Wat het voorwerp van onze liefde betreft, laat dat op een bijzonder manier het kruis van Christus zijn, dat een buitengewone kracht heeft tegen de teleurstelling van het gehele werk van de zonde in ons: 'Maar ik moge ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Here Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld' (Gal. 6.14). Paulus verheugde zich in het kruis van Christus; hier was hij volledig op gericht; en dit waren de effecten ervan - het kruisigde de wereld voor hem, en maakte er een dood en onbegeerlijk iets van. De verleidingen en het genot van de zonde zijn allemaal uit de wereld verdwenen... Als het hart gevuld is met het kruis van Christus, wordt het allemaal dood en onbegeerlijk; het verliest alle ogenschijnlijke schoonheid, en alle genot en aantrekkelijkheid verdwijnt. In feite zegt hij: 'Het kruisigt mij voor de wereld; het maakt mijn hart, mijn liefde, mijn verlangens dood voor al deze dingen.' Het ontwortelt slechte lusten en liefdes, zorgt ervoor dat wij niet doorleven in het vlees, met het verlangen deze lusten te bevredigen. Streef er daarom naar om onze harten te vullen met het kruis van Christus... opdat er geen ruimte meer is voor zonde.

John Piper in Vechten voor vreugde, blz. 101-107.

2 reactie(s):

Anoniem 31/5/07 11:21  

'Maar ik moge ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Here Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld' (Gal. 6.14). ... De verleidingen en het genot van de zonde zijn allemaal uit de wereld verdwenen... Als het hart gevuld is met het kruis van Christus, wordt het allemaal dood en onbegeerlijk; het verliest alle ogenschijnlijke schoonheid, en alle genot en aantrekkelijkheid verdwijnt. In feite zegt hij: 'Het kruisigt mij voor de wereld; het maakt mijn hart, mijn liefde, mijn verlangens dood voor al deze dingen.' Het ontwortelt slechte lusten en liefdes, zorgt ervoor dat wij niet doorleven in het vlees, met het verlangen deze lusten te bevredigen.

Hm, maar als de aantrekkelijkheid verdwijnt, waarom zou het dan nog en strijd zijn?!
Is het echt zo dat als je er tegen vecht de aantrekkelijkheid verdwijnt.
Je kan wel jezelf steeds voorhouden / God kan je vertellen / .. dat het een leugen is dat die zonde fijner is dan het goede doen, maar ik denk dat het wel elke keer moeilijk blijft..

volgeling 31/5/07 19:49  

Hoi Hes, bedankt voor je reactie!

Ik ben het me je eens dat het moeilijk blijft. De strijd zal onderdeel van dit leven blijven, omdat satan ons telkens weer, en ook telkens op andere manieren, 'leugen-beloften' voorhoudt. Beloften die we dus ook steeds weer moeten ontmaskeren. Ook wij zelf kunnen zwak zijn of weer worden, waardoor er gaten in onze verdediging ontstaan. Maar als we ons in zo'n situatie richten op het kruis van Christus, dan wordt de aantrekkelijkheid van die zonde minder en als we volharden in geloof komen we op het punt dat het juist onaantrekkelijk wordt.

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven