De Bergrede

>> woensdag 21 februari 2007

Ik heb al eens geschreven over Dr. D. Martyn Lloyd-Jones. Toen noemde ik kort dat ik zijn boek De Bergrede, pastoraal uitgelegd in de kast heb staan. Nu stond dat boek eigenlijk al veel te lang in de kast... Ik ben er weer in aan het lezen geslagen.

Ik heb het boek gekregen als geschenk van de kerkenraad toen ik belijdenis van mijn geloof deed. Als belijdenis catechisant mocht je aan de kerkenraad aangeven wat voor geschenk je wilde. Ik heb toen mijn dominee gezegd dat ik meer wilde leren. Ik had al veel geleerd op catechisatie, maar ik wilde meer. Ik had honger naar meer, om zo te zeggen. Mijn dominee raadde mij toen De Bergrede van Lloyd-Jones aan. En ik heb er geen spijt van gekregen! Dit boek heeft mij kennis laten maken met diepten en hoogten van het geloof waar ik daarvoor niet van had gehoord! Nu gaat Lloyd-Jones dan ook grondig te werk in dit boek: het boek bevat 60 hoofdstukken, en elk hoofdstuk is een preek. Dus Lloyd-Jones heeft over de hoofdstukken 5, 6 en 7 van Matteüs 60 preken gehouden! En wat een rijkdom diept hij op!

Om een paar voorbeeldjes te geven: Hij heeft al drie preken nodig nog voordat hij aan een specifieke tekst uit de Bergrede begint. In de eerste preek behandelt hij vragen als:

  • Waarom moeten we eigenlijk nadenken over de Bergrede? Lloyd-Jones laat zien dat dat nodig is vanwege (1) de oppervlakkigheid in de kerk, en (2) vanwege een verkeerde benadering van de Bijbel met name als het gaat om de verhouding tussen de wet en de genade.
  • Voor wie de Bergrede bedoeld? Wat is het doel en wat is belang ervan? Lloyd-Jones laat verschillende visies op de Bergrede de revue passeren en laat zien dat de Bergrede geldt voor alle christenen, ook van deze tijd. Verder zegt hij 'de Bergrede is niets anders dan een grootse en machtige en volmaakte uitweiding over wat de Heere Zijn "nieuw gebod" noemde.'
  • Waarom zouden we moeten proberen naar de Bergrede te leven? Lloyd-Jones laat zien dat (1) Jezus juist stierf om ons in staat te stellen naar de Bergrede te leven, (2) de Bergrede 'duidelijk de absolute noodzaak van de wedergeboorte, en van het innerlijke werk van de Heilige Geest aantoont', (3) des te meer we leven naar de Bergrede des te meer zegening zullen we ervaren, en (4) leven naar de Bergrede is de beste evangelieprediking: het maakt mensen nieuwsgierig: 'Wat is het geheim achter zo'n levensstijl?' vragen ze zich af.
En dit is dus nog maar de eerste preek over de Bergrede! In de tweede preek gaat hij in op de hoofdlijn van de Bergrede: de Bergrede geeft ons een beschrijving van de echte christen (vers 3-16). Het gaat niet over de natuurlijke mens of natuurlijke eigenschappen! Vers 17-48 gaat over de christen oog in oog met Gods wet. Matteüs 6 gaat over de christen die leeft voor Gods aangezicht. Hoofdstuk 7 beschrijft dan de christen 'die altijd onder Gods oordeel, en in de vreze Gods leeft'. Ook gaat hij in op hoe we de Bergrede moeten interpreteren: hij maakt duidelijk dat 'de Bergrede een karakterbeschrijving geeft en niet een ethische of morele gedragslijn.' Het gaat om de geest en niet om de letter.

Hier zie je dus hoe grondig Lloyd-Jones te werk ging. (Overigens: hij hield deze preken in de jaren 50 van de vorige eeuw). Als je werkelijk eens een boek wilt lezen dat geloofsverrijkend is - naast de Bijbel uiteraard - dan kan ik je dit boek aanraden! Hoewel Lloyd-Jones diep gaat, en analytisch is, is hij nooit en te nimmer saai! Dit boek heeft mij voor een groot deel gevormd. Een aanrader!

Ps. Ik wil de komende tijd zo af en toe eens een citaat van hem weergeven.

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven