Zalig zijn de armen van geest

>> woensdag 21 februari 2007

Dit is wat bedoeld wordt met 'arm van geest'. Het houdt in een volledig gemis aan hoogmoed of trots, een volledig gemis aan zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid. Het betekent weten, dat we voor Gods aangezicht niets zijn. We kunnen dus zelf niets naar voren brengen; er is niets dat we zelf kunnen doen. Er is alleen een overweldigend bewustzijn van onze volslagen nietigheid als we voor Gods aangezicht komen. Dat is 'arm van geest' zijn.

Hoe wordt men dan 'arm van geest'? Het antwoord is dat u het niet bij uzelf moet zoeken, of moet beginnen te trachten dingen zelf te doen. Dat was de hele fout van het kloosterleven. Deze arme mensen zeiden in hun verlangen dit te doen, 'Ik moet me van de gemeenschap afzonderen, ik moet mijn vlees hekelen en moeite lijden, ik moet mijn lichaam verminken'. Nee, nee, hoe meer u dat doet, hoe meer u zich bewust wordt van uzelf en hoe minder 'arm van geest' u wordt. Arm van geest wordt u door op te zien naar God. Lees Zijn Boek over Hem, lees Zijn Wet, kijk naar wat Hij van ons verwacht, overdenk hoe het is voor Hem te staan. Het betekent ook het zien op de Heere Jezus Christus en Hem te zien zoals Hij ons in het Evangelie verschijnt. (...) Zie op naar Hem; en hoe meer we naar Hem zien, des te duidelijker wordt het dat er geen hoop is, in en van onszelf, maar des te armer van geest zullen we worden. Zie naar Hem, blijf naar Hem zien (...) en dan is er niets dat u daartoe doen hoeft. Het wordt gedaan. U kunt niet waarlijk naar Hem zien zonder uw volkomen leegte en armoede te voelen. Dan zult u zeggen:

Niets breng ik als offer, Heer'!
'k Klem me aan 't kruishout meer en meer.
Leeg, zonder hoop, naakt en vuil.
Mar bij Hem is verzoening te vinden
Ja, alles wat ik nodig heb is bij U te vinden,
O, Lam van God, ik kom tot U.

Martyn Lloyd-Jones over MatteĆ¼s 5:3

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven