Vechten voor vreugde

>> dinsdag 20 februari 2007

Onlangs heb ik het boek Vechten voor vreugde van John Piper gelezen. John Piper heeft ruim 10 jaar geleden een boek geschreven met de titel Desiring God (in het Nederlands gepubliceerd onder de titel Verlangen naar God). Het boek Vechten voor vreugde heeft in het Engels de titel When I don't desire God. John Piper zelf schrijft in hoofdstuk 1, Waarom ik dit boek heb geschreven:

De wanhopige vraag die mij het meest gesteld is in de afgelopen dertig jaar: Wat kan ik doen? Hoe kan ik degene worden die de Bijbel mij opdraagt te zijn? Deze vraag komt voort uit een pijn in het hart die uitstijgt boven hoop op grote vreugde. Mensen luisteren naar de bijbels argumenten voor christelijk hedonisme, of ze lezen Verlangen naar God, Meditaties van een christenhedonist. Velen worden verleid. Ze zien in dat dat waarheid, schoonheid en waarde van God het beste naar voren komt in levens van christenen die zoveel vreugde ervaren in God dat ze zonder mopperen kunnen lijden in Zijn naam. Maar dan zeggen ze: 'Zo ben ik niet. Ik heb niet die bevrijdende, liefdevolle, stoutmoedige blijdschap in God. Ik verlang meer naar comfort en veiligheid dan naar God.' Velen zeggen dit bevend en in tranen.
Vervolgens gaat Piper dan achtereenvolgens in de volgende hoofdstukken in op wat vreugde in God precies inhoudt: Hij behandelt het verschil en de overeenkomst tussen verlangen en verrukking. Hij laat zien dat we een roeping hebben om te vechten voor vreugde in God en dat vreugde in God een gave is. Daarna gaat hij verder in op de strijd en hoe je die strijd concreet voert door Gods Woord op de juiste manier te hanteren, door het gebed, en door ons te verwonderen over de schepping om ons heen en daar Gods grootheid en heerlijkheid in te ontdekken. Het laatste hoofdstuk heeft als titel Als de duisternis niet verdwijnt, waarin hij op pastorale en bewogen wijze mensen hoop probeert te geven als ze de vreugde in God nog (steeds) niet ervaren.

Ik wil graag iets doorgeven uit hoofdstuk 9, De plaats van het gebed in de strijd voor vreugde. In dat hoofdstuk gaat Piper in op de verhouding tussen gebed en meditatie. Hij laat zien dat gebed en meditatie in de zelfde verhouding tot elkaar staan als Geest en Woord: gebed is ons antwoord aan God in vertrouwen op Zijn Geest; en meditatie is ons antwoord is ons antwoord in vertrouwen op Zijn Woord. Praktisch betekent dit dat het goed is om naast te lezen uit de Bijbel er ook over te bidden, waarbij dat bidden kan overgaan in mediteren. Het is dan ook goed om vooraf aan het Bijbellezen eerst te bidden. Piper gebruikt daarvoor zelf een acroniem van 4 letters: NOVV, wat staat voor: Neig! Open! Verenig! Verzadig! Piper zegt hierover:
Neig! - Het eerste dat mijn ziel nodig heeft is neiging naar God en Zijn Woord. (...) Ik moet God willen leren kennen. Waar komt dat willen vandaan? Dat komt van God. Psalm 119:36 leert ons te bidden: 'Neig mijn hart tot uw getuigenissen en niet tot winstbejag.' Het is heel eenvoudig. We vragen God om ons hart te nemen, dat van nature meer geneigd is tot ontbijt en de ochtendkrant, en die neiging te veranderen. We vragen God om verlangens te scheppen die er niet zijn.
Open! - Daarna moeten de ogen van mijn hart geopend worden zodat ik, wanneer ik naar het Woord neig, zie wat er werkelijk staat en niet alleen maar mijn eigen ideeƫn. Wie opent de ogen van het hart? God. Daarom leert Psalm 119:18 (NBV) ons te bidden: 'Neem de sluier van mijn ogen - dan zal ik zien hoe wonderlijk mooi uw wet is.' (...)
Verenig! - Dan maak ik me zorgen over de slechte dingen in mijn hart. (...) Soms ziet het de wonderlijkheid, soms zegt het: 'Dat is helemaal niet zo geweldig.' Waar ik naar verlang is een hart dat in zijn geheel een vreugdevol Ja! zegt tegen wat God onthult in Zijn Woord. Waar komt die eenheid vandaan? Het komt van God. Psalm 86:11 leert ons te bidden: 'Verenig mijn hart om uw naam te vrezen.' (...)
Verzadig! - Wat ik eigenlijk wil dat het gevolg is van deze ontmoeting met het Woord van God en het werk van Zijn Geest in antwoord op mijn gebeden, is dat mijn hart verzadigd is met God en niet met de wereld. Waar komt die verzadiging vandaan? Die komt van God. Daarom leert Psalm 90:14 ons te bidden: 'Verzadig ons in de morgenstond met uw goedertierenheid, opdat wij jubelen en ons verheugen al onze dagen.'
Duidelijk is: het moet allemaal van God komen, telkens weer. Maar we mogen ook weten: Hij laat een bidder niet staan! Nader tot God en Hij zal tot u naderen (Jakobus 4:8).

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven