Kamsteeg en de Grote Ruil

>> donderdag 27 november 2008

Gisteren stond er in het ND een mooie reactie van Aad Kamsteeg op het bericht dat ds. Ton de Ruiter op eigen verzoek is ontheven uit het ambt van predikant. Er stond boven: Grote Ruil is krachtbron voor levensheiliging.
Kamsteeg en De Ruiter trokken in de jaren negentig veel samen op. Ze waren onder de indruk gekomen van onder meer hedendaagse Noord-Amerikaanse puriteinen. Van hen leerden ze wat evangelieheiliging is: 'liefde om het offer van Christus als bron van ons verlangen om in denken en doen meer op Hem te lijken.' En samen trokken ze het land door om juist deze boodschap, een boodschap vol genade van vergeving en vernieuwing, te verspreiden. Want ze hadden ook ontdekt 'dat onderwijs over persoonlijke levensheiliging in de vrijgemaakt-gereformeerde kerken onder het stof was geraakt'. Daar blijkt uit dat de boodschap zelf niet nieuw was: de belijdenissen van kerk spreken ook over deze belangrijke dingen, maar - zoals Kamsteeg schrijft - 'hebben en hebben is twee.'
In zijn artikel somt Kamsteeg een aantal bijbelse elementen op die hij en Ton de Ruiter en anderen hadden ontdekt:

  • Kennis over God is nog geen kennis van God: naast het bewaren van de zuivere leer van de Schrift is een persoonlijke omgang met de Vader onmisbaar. Hij wil maar niet 'de' zonden vergeven, Hij wil mijn zonden vergeven.
  • In Christus ontstaat vrijheid en verdwijnt activisme: al ben ik tegenover de heilige God van mijzelf slechter dan ik mij kan voorstellen, in Christus ben ik bij God meer geliefd dan ik durf te dromen (Tim Keller).
  • Geloof werkt: de Heilige Geest is zo sterk dat een door Hem opnieuw geboren mens God als zijn hoogste geluk en vreugde kan leren kennen (John Piper).
  • Echte levensverandering komt van binnenuit: naarmate mijn hart bewogen wordt door liefde voor God ga ik oprecht bidden te mogen worden als de mens uit de Bergrede, nederig vooral.
  • Waar het hart vol van is, loopt de mond van over: nu ga ik - zelf louter uit genade gered - van harte ook anderen bekering gunnen en die niet langer voor onmogelijk houden voor mijn buurman.
Naam mijn mening prachtige en ook fundamentele elementen! Ik heb ze in de afgelopen jaren zelf ook mogen ontdekken, en eerlijk gezegd: ik geloof dat ik de rest van mijn leven nodig heb om hiervan steeds meer te ontdekken.

Kamsteeg komt tenslotte uit bij de leer van de rechtvaardiging. En hij laat duidelijk merken dat hij en Ton de Ruiter op dit punt - dat Kamsteeg als de kern van zijn geloof acht - uit elkaar zijn gegroeid. Hij schrijft dat hij 'geestelijk niet kan groeien zonder aan de vraag What would Jesus do? het plaatsvervangende what has Jesus done te laten voorafgaan. (...) Ik zou niet weten wat ik moet beginnen zonder de Grote Ruil. (...) Christus is juist gekomen om die kloof [tussen wat ik voor Hem wil doen en wat ik in werkelijkheid doe] voor eens en altijd voor honderd procent te dichten. Daarin ligt mijn geestelijke rust, mijn zekerheid voor de eeuwigheid, mijn diepste vreugde en geluk in het hier en nu.'

Lees ook eens de blogs van Jos Douma (onder het kopje Heiliging, genade, Christus) en Arjan Gelderblom naar aanleiding van dit artikel van Aad Kamsteeg.

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven