Volbracht

>> woensdag 15 november 2006

28 Hierna zei Jezus, omdat Hij wist dat nu alles volbracht was, opdat het Schriftwoord vervuld zou worden: Ik heb dorst. 29 Er stond dan een vat vol zure wijn en ze vulden een spons met zure wijn, staken die op een hysopstengel en brachten die aan Zijn mond. 30 Toen Jezus dan de zure wijn genomen had, zei Hij: Het is volbracht! En Hij boog het hoofd en gaf de geest. (Johannes 19:28-30 HSV)

Lees ook:

Hij leed dorst in onze plaats
19 Nu was er een zeker rijk man die gekleed ging in purper en zeer fijn linnen en die elke dag vrolijk en overdadig leefde. 20 En er was een zekere bedelaar, die Lazarus heette, die voor zijn poort neergelegd was, en die onder de zweren zat. 21 En hij verlangde ernaar verzadigd te worden met de kruimeltjes die van de tafel van de rijke man vielen en zelfs kwamen ook de honden zijn zweren likken. 22 Het gebeurde nu dat de bedelaar stierf en door de engelen in de schoot van Abraham gedragen werd. 23 En ook de rijke man stierf en werd begraven. En toen hij in de hel zijn ogen opsloeg, waar hij gepijnigd werd, zag hij Abraham van ver en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zei: Vader Abraham, ontferm u over mij en stuur Lazarus naar mij toe en laat hem de top van zijn vinger in het water dopen en mijn tong verkoelen, want ik lijd vreselijk pijn in deze vlam. (Lukas 16:19-24 HSV)

Het verlossingswerk volbracht
1 Want de wet bevat slechts een schaduw van de toekomstige goederen en niet het wezen van de dingen zelf. Daarom kan de wet nooit met dezelfde offers, die men jaar in jaar uit ononderbroken brengt, hen die toetreden tot volmaaktheid brengen. 2 Zou er anders niet een einde gekomen zijn aan het offeren? Want zij die de dienst verrichtten, zouden zich dan in geen enkel opzicht meer bewust zijn van zonden, wanneer zij eens en voor altijd gereinigd waren. 3 Maar elk jaar opnieuw wordt men daardoor herinnerd aan de zonden. 4 Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneemt. 5 Daarom zegt Hij bij Zijn komst in de wereld: Slachtoffer en spijsoffer hebt U niet gewild, maar U hebt Mij het lichaam toebereid. 6 Brandoffers en offers voor de zonde hebben U niet behaagd. 7 Toen sprak Ik: Zie, Ik kom - zoals in de boekrol over Mij geschreven is - om Uw wil te doen, o God. 8 Tevoren had Hij gezegd: Slachtoffer en spijsoffer en brandoffers en offers voor de zonde hebt U niet gewild en hebben U niet behaagd, hoewel zij overeenkomstig de wet worden gebracht. 9 Daarna sprak Hij: Zie, Ik kom om Uw wil te doen, o God. Hij neemt het eerste weg om het tweede in te stellen. 10 Op grond van die wil zijn wij geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus, eens voor altijd. 11 En iedere priester stond wel dagelijks te dienen en bracht vaak dezelfde slachtoffers, die de zonden toch nooit zouden kunnen wegnemen, 12 maar deze Priester, nadat Hij één slachtoffer voor de zonden geofferd had, is tot in eeuwigheid gezeten aan de rechterhand van God. 13 Verder wacht Hij op het tijdstip, dat Zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank van Zijn voeten. 14 Want met één offer heeft Hij tot in eeuwigheid volmaakt hen die geheiligd worden. (Hebreeën 10:1-14 HSV)

De typen en voorafschaduwen van de wet volbracht
11 Maar toen is Christus gekomen, de Hogepriester van de toekomende goederen. Hij is ingegaan door de meerdere en meer volmaakte tabernakel, die niet met handen gemaakt is, dat wil zeggen niet van deze schepping. 12 Hij is niet door bloed van bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom en heeft daardoor een eeuwige verlossing teweeggebracht. 13 Want als de besprenkeling met het bloed van stieren en bokken en de as van de jonge koe de onreinen heiligt, zodat hun vlees rein wordt, 14 hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door de eeuwige Geest Zichzelf onberispelijk aan God geofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken om de levende God te dienen. (Hebreeën 9:11-14 HSV)

De zonde volkomen verzoend
22 En bijna alles wordt volgens de wet door bloed gereinigd en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats. 23 Het was dus noodzakelijk dat de zinnebeelden van de dingen die in de hemelen zijn, hierdoor gereinigd werden, maar de hemelse dingen zelf door betere offers dan deze. 24 Want Christus is niet binnengegaan in het heiligdom dat met handen gemaakt is en dat een afschaduwing is van het ware, maar in de hemel zelf om nu voor het aangezicht van God te verschijnen voor ons. 25 En dat niet om Zichzelf dikwijls te offeren, zoals de hogepriester elk jaar in het heiligdom binnengaat met het bloed dat niet van hemzelf is. 26 Anders had Hij dikwijls moeten lijden vanaf de grondlegging der wereld. Maar nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard om de zonde teniet te doen door Zijn offer. 27 En zoals het voor de mensen beschikt is, dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt, 28 zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid. (Hebreeën 9:22-28 HSV)

De Levende die dood geweest is
12 En ik keerde mij om, om te zien de stem die met mij had gesproken. En toen ik mij had omgekeerd, zag ik zeven gouden kandelaren, 13 en in het midden van de zeven kandelaren zag ik iemand, die op een mensenzoon leek, bekleed met een gewaad tot op de voeten, en omgord om de borst met een gouden gordel, 14 en Zijn hoofd en haar waren wit, als witte wol, als sneeuw, en Zijn ogen waren als een vuurvlam, 15 en Zijn voeten leken van blinkend koper, gloeiend gemaakt in een oven, en Zijn stem klonk als het geluid van vele wateren. 16 En Hij had in Zijn rechterhand zeven sterren en uit Zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard en Zijn gezicht was, zoals de zon schijnt in haar kracht. 17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten en Hij legde Zijn rechterhand op mij en zei tot mij: Vrees niet, Ik ben de Eerste en de Laatste, 18 en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, levend ben Ik tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het graf en van de dood. (Openbaring 1:12-18 HSV)

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven