NGB Artikel 11 - De godheid van de Heilige Geest

>> woensdag 29 november 2006

Wij geloven en belijden ook dat de Heilige Geest van eeuwigheid van de Vader en de Zoon uitgaat. Hij is niet gemaakt of geschapen en ook niet voortgebracht; wij kunnen alleen maar zeggen: Hij gaat van beiden uit1.
In orde is Hij de derde Persoon van de Drieëenheid, van éénzelfde wezen, majesteit en heerlijkheid als de Vader en de Zoon, echt en eeuwig God, zoals de Heilige Schriften ons leren2.
Ook de Heilige Geest is echt en eeuwig God. Een van de duidelijkste teksten uit de Bijbel is Handelingen 5:3-4 (zie ook hieronder bij de tekstverwijzingen), waar Petrus eerst tegen Ananias zegt: 'Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen'? En even later zegt Petrus: 'Gij hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God.'
Verder noemt de Bijbel ons een tempel van de Heilige Geest (1 Korinthe 6:19), maar ook de tempel van de levende God (2 Korinthe 6:16). Als je daarover nadenkt wordt je er stil van: God zelf woont in mij! Dat zegt Jezus ook zelf: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen (Johannes 14:23). Ook Johannes zegt het zo: En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft (1 Johannes 3:24).

Veel mensen geloven niet dat de Heilige Geest een persoon is. Ze stellen Hem voor als een onpersoonlijke kracht. Nu vergelijkt de Bijbel de Geest ook wel met bijv. de wind, of de adem van God, maar tegelijk spreekt de Bijbel toch ook heel duidelijk over de Geest als een persoon: Hij wordt de Trooster genoemd. Je kunt Hem bedroeven (Efeze 4:30) en weerstaan (Handelingen 7:51). Hij spreekt (Handelingen 13:2) en getuigt (Hebreeën 10:15).

Zo is ook dit artikel in de eerste plaats bedoeld om God te eren en te aanbidden. We begrijpen maar weinig van de Heilige Geest. Hij is immers Geest en wij niet. Hij is ongrijpbaar voor ons. Maar Hij is wel God!

De HERE is groot en zeer te prijzen,
zijn grootheid is ondoorgrondelijk.
(Psalm 145:3)
1
Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.
Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. Judas, niet Iskariot, zeide tot Hem: Here, en hoe komt het, dat Gij Uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld? Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.
Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb. (Joh 14:15-26)

Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen; (Joh 15:26)

Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. (Rom 8:9)

2
De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren. (Gen 1:2)

Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. (Mat 28:19)

Maar Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen en iets achter te houden van de opbrengst van het stuk land? Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en was, na de verkoop, de opbrengst niet te uwer beschikking? Hoe kondt gij aan deze daad in uw hart plaats geven? Gij hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God. (Hand 5:3,4)

Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. (1 Kor 2:10)

Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont? (1 Kor 3:16)

En sommigen uwer zijn dat geweest. Maar gij hebt u laten afwassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd door de naam van de Here Jezus Christus en door de Geest van onze God. (1 Kor 6:11)

Dit is Hij, die gekomen is door water en bloed, Jezus Christus, niet slechts met water, maar met het water en met het bloed. En de Geest is het, die getuigt, omdat de Geest de waarheid is. (1 Joh 5:6)
Alle aangehaalde bijbelteksten komen uit de NBG vertaling 1951.

2 reactie(s):

Anoniem 28/10/08 19:40  

Nergens in de schrift kan men lezen dat de Godheid zou bestaan uit drie personen,maar telkens weer wordt ons verzekerd,dat God één is.Deut6:4.De tekst waarop de kerk de leer der drieëenheid baseert is 1Joh.5:7.Helaas zijn deze 25 woorden ingelegd door vrome kerkvaders en komen in de grondtekst niet voor.Terecht staan ze tussen vierkante haken in de NBG,wat wil zeggen dat het in de oude betrouwbare handschriften niet voorkomt.Iedere theoloog weet dit en Erasmus de bijbelvertaler,die een RK humanist was,wist dit ook,maar schreef ze tòch op,"uit voorzichtigheid".
God is Geest.Joh.4:24
Geest Gods is de Goddelijke onzichtbare,ongrijpbare kracht van beweging,van leven en denken,die werkzaam is in de schepping.Derhalve is alles wat het heelal vormt,zichtbaar gemaakte geest in tastbare vorm, die wij aanduiden met materie.God(Geest)verstilde en werd zichtbaar in de Zoon.Als zodanig is Jezus de God van het O.T.,de IK BEN en Jahweh.In een volgende verstilling wordt Hij vlees.God drukte Zich uit in de Zoon,Die Zich uitdrukte in materie(vlees).In die materie overwon Hij de dood en nam de plaats in aan de rechterkant van Vader.Nu is Hij het beeld waar alle mensen naar toe groeien en toe geroepen zijn om Hem gelijkvormig te worden.Alles wat God nodig had,was Jezus die als Mens de nieuwe Mens zou worden door kruis en opstanding,en die niet meer aan te tasten is door iets.Nu blijft Hij Materie in z`n meest pure vorm en al het andere wordt Hem gelijk en daar drukt God Zich dan in uit als God alles in allen 1Kor.15:28.Christus is het zichtbare beeld van de onzichtbare God. God is het onzichtbare van de zichtbare Christus

volgeling 30/10/08 17:38  

Hoi anoniem,

Leuk dat je reageert!

Ik ben bekend met het zgn. Comma Johanneum en ik weet dat dit niet in alle Griekse manuscripten van het NT voorkomt. Maar dat is echt niet de enige 'bewijstekst' voor de Drieëenheid. Ook zonder het 'Comma' is de Bijbel mijns inziens duidelijk genoeg.

Zie bijv. de teksten die bij de posts over de NGB artikelen 8-11 vermeld staan.

Ik zie dat je er mee instemt dat God één is. Prima, dat doe ik ook. Maar de Bijbel onderscheid ook duidelijk Vader, Zoon en Geest. Zie bijv. Mat. 28:19, Rom. 8:8-11, 2 Kor. 13:13, Efeze 2:18. De Bijbel gebruikt dan wel niet het woord 'persoon', maar de Vader en de Zoon en de Geest zijn wel te onderscheiden als afzonderlijke zelfstandigheden. De Bijbel spreekt over bepaalde relaties tussen de Vader en de Zoon en de Geest, net zoals wij mensen onderling bepaalde relaties hebben. Ik denk ook aan Johannes 17:5. Jezus zegt daar tegen zijn Vader: 'En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid die Ik bij U bezat voordat de wereld er was.' En natuurlijk Johannes 1:1. 'In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.'
Tegelijk zijn de Vader, de Zoon en de Geest één en moeten we spreken van één God. Wonderlijk, een groot geheimenis.

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven