Jozef van Arimathea en Nicodemus

>> woensdag 22 november 2006

38 En daarna vroeg Jozef van Arimathea, die een discipel van Jezus was (maar in het geheim uit vrees voor de Joden) aan Pilatus het lichaam van Jezus te mogen wegnemen; en Pilatus stond het toe. Hij dan ging erheen en nam het lichaam van Jezus weg. 39 En Nicodemus (die eerst 's nachts naar Jezus toe gekomen was) kwam ook en bracht een mengsel van mirre en aloë mee, ongeveer honderd pond. 40 Zij namen dan het lichaam van Jezus en wikkelden het in linnen doeken met de specerijen, zoals het de gewoonte van de Joden is om te begraven. 41 En er was bij de plaats waar Hij gekruisigd was, een hof en in de hof een nieuw graf, waarin nog nooit iemand gelegd was. 42 Daar nu legden zij Jezus vanwege de voorbereiding van de Joden, omdat het graf dichtbij was. (Johannes 19:38-42 HSV)

Lees ook:

Laten we bidden dat geheime discipelen eens moedige getuigen worden
31 Een andere gelijkenis hield Hij hun voor. Hij zei: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mosterdzaad, dat iemand nam en in zijn akker zaaide. 32 Dat is wel het kleinste van al de zaden, maar als het opgegroeid is, is het het grootste van de tuingewassen en het wordt een boom, zodat de vogels van de hemel een nest komen maken in zijn takken. 33 Een andere gelijkenis sprak Hij tot hen: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan zuurdeeg, dat een vrouw nam en in drie maten meel deed, totdat het helemaal doorzuurd was. 34 Al deze dingen sprak Jezus tot de menigte door gelijkenissen, en zonder gelijkenis sprak Hij tot hen niet, 35 opdat vervuld zou worden wat gesproken is door de profeet, toen hij zei: Ik zal Mijn mond opendoen met gelijkenissen; Ik zal over dingen spreken die verborgen waren vanaf de grondlegging van de wereld. (Matteüs 13:31-35 HSV)

De innigste vrienden van Christus zijn vaak niet de opvallendste
26 Let namelijk op uw roeping, broeders: Er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken, 27 maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. 28 En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is, teniet te doen, 29 opdat geen vlees zou roemen voor Zijn aangezicht. 30 Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing, 31 opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere. (1 Korinthe 1:26-31 HSV)

De Heilige Geest leidt gelovigen niet altijd door dezelfde ervaringen, of met dezelfde snelheid
25 Barnabas nu en Saulus keerden terug uit Jeruzalem na daar hun dienst vervuld te hebben, en zij namen ook Johannes mee, die ook Markus genoemd werd. 1 En er waren in Antiochië, in de gemeente aldaar, enkele profeten en leraars, namelijk Barnabas, Simeon, die Niger genoemd werd, Lucius van Cyrene, Manahen, die met Herodes de viervorst opgegroeid was, en Saulus. 2 En terwijl zij de Heere dienden en vastten, zei de Heilige Geest: Zonder voor Mij zowel Barnabas als Saulus af voor het werk waartoe Ik hen geroepen heb. 3 Toen vastten en baden zij, en nadat zij hun de handen opgelegd hadden, lieten zij hen gaan. 4 Dezen dan, uitgezonden door de Heilige Geest, vertrokken naar Seleucië en gingen vandaar per schip naar Cyprus. 5 En toen zij in Salamis gekomen waren, verkondigden zij het Woord van God in de synagogen van de Joden; en zij hadden bovendien Johannes als dienaar. 6 En toen zij het eiland doorgegaan waren tot Pafos toe, troffen zij een zekere tovenaar aan, een valse profeet, een Jood die Barjezus heette. 7 Hij was bij de stadhouder Sergius Paulus, een verstandig man. Deze riep Barnabas en Saulus bij zich en verlangde ernaar het Woord van God te horen; 8 maar Elymas, de tovenaar (want zo wordt zijn naam vertaald), werkte hen tegen en probeerde de stadhouder van het geloof af te houden. 9 Maar Saulus (die ook Paulus genoemd wordt), vervuld met de Heilige Geest, keek hem doordringend aan 10 en zei: O duivelskind, vol van alle bedrog en van alle sluwheid, vijand van alle gerechtigheid, zult u er niet mee ophouden de rechte wegen van de Heere te verdraaien? 11 En nu, zie, de hand van de Heere is tegen u en u zult blind zijn en de zon voor een tijd niet zien. En onmiddellijk viel er donkerheid en duisternis op hem, en rondlopend zocht hij naar mensen die hem met de hand konden leiden. 12 Toen de stadhouder zag wat er gebeurd was, geloofde hij, diep onder de indruk van de leer van de Heere. 13 En Paulus en die bij hem waren, voeren van Pafos weg en kwamen in Perge aan, een stad in Pamfylië. Maar Johannes verliet hen en keerde terug naar Jeruzalem. (Handelingen 12:35-13:13 HSV)

Jozef van Arimathea eerde Christus toen alle discipelen Hem hadden verlaten
9 Haast u om spoedig naar mij toe te komen. 10 Want Demas heeft mij in de steek gelaten, omdat hij de tegenwoordige wereld heeft liefgekregen en is vertrokken naar Thessalonica, Krescens naar Galatië, Titus naar Dalmatië. 11 Alleen Lukas is bij mij. Haal Markus op en breng hem met u mee. Want hij is voor mij van veel nut voor de dienst. 12 Maar Tychikus heb ik naar Efeze gezonden. 13 Breng, wanneer u komt, de reismantel mee die ik in Troas bij Karpus achtergelaten heb, en de boeken, vooral de perkamenten. 14 Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaad aangedaan. Moge de Heere hem vergelden naar zijn werken. 15 Wees ook u voor hem op uw hoede, want hij heeft onze woorden zeer tegengestaan. 16 Bij mijn eerste verdediging was er niemand die mij bijstond, maar zij hebben mij allen in de steek gelaten. Het moge hun niet toegerekend worden. 17 Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen. En ik ben uit de muil van de leeuw verlost. 18 En de Heere zal mij redden van alle boos werk en mij verlossen tot in Zijn hemels Koninkrijk. Hem zij de heerlijkheid tot in alle eeuwigheid. Amen. (2 Timotheüs 4:9-18 HSV)

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven