Het Woord van God is de sleutel tot een verhoord gebed (1)

>> dinsdag 22 september 2009

Jezus zei: 'Indien gij in mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden' (Joh. 15:7). De woorden van Jezus moeten in ons blijven om onze gebeden effectief te maken.
De beste manier om te zien wat het betekent om de woorden van Jezus in ons te houden, is door te kijken naar wat Jezus hier een paar verzen eerder over zei. In vers 5 zegt Hij: 'Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht.' Merk de overeenkomst op. In vers 7 zegt Hij: 'Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven', en in vers 5 zegt Hij: 'Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem...' In vers 5 blijft Jezus zelf in ons, wanneer wij in Hem blijven. Maar in vers 7 blijven Zijn woorden in ons, wanneer wij in Hem blijven. Ik denk dat het doel van deze verandering is om ons te laten zien hoe Jezus in ons blijft, namelijk, door Zijn woorden die in ons blijven.
Maar deze vergelijking werpt ook licht op wat het betekent als de woorden van Jezus in ons blijven. De woorden van Jezus in ons laten blijven betekent: Jezus zelf in ons laten blijven. Het betekent dat we Jezus verwelkomen in ons leven en dat we ruimte voor Hem maken, niet als een stille gast zonder een eigen mening of opdrachten, maar als een overheersende gast wiens woorden, prioriteiten, principes en beloften meer voor ons betekenen dan wat ook.

John Piper in Vechten voor vreugde, blz. 107.

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven