Klant, meeloper of volgeling

>> vrijdag 17 juli 2009

Op de site van het RD vond ik een aardig artikeltje met de titel Het verschil tussen klant, meeloper en volgeling. In dit geval trok het woord 'volgeling' mijn aandacht. Het artikel biedt een kort verslag van een jongerenavond van de stichting Heart Cry gisteravond in Hardinxveld-Giessendam. Een paar citaten van ds. Van Campen, hervormd predikant te Rotterdam-Zuid, die sprak over ”Volgen heeft gevolgen”:

Klanten van Jezus hebben bij bepaalde gelegenheden iets van Hem nodig. Voor nu, of de hemel voor hierna. Ze komen naar het filiaal van Jezus en hebben er wat voor over. Er zijn ook volgelingen van Jezus. Met die volgelingen kun je lang meeliften. Maar meelopers worden weglopers. Denk aan de vrouw van Lot of aan Demas.
In de Schrift volgen velen Jezus om Zijn wonderen in plaats van om Zijn woorden. Ds. Van Campen: „Door wedergeboorte maakt Hij ons bereid Hem te volgen, de Heilige Geest geeft ons de kracht Hem te volgen. Dan nemen we het kruis van zelfverloochening op. Als Jezus in ons leven niet de eerste plaats inneemt, kunnen we Zijn volgeling niet zijn. De kosten van het volgen moeten we berekenen. Volgeling van Jezus zijn kost ontbering.”
De titel van deze weblog is 'volgeling, het oog gericht op Jezus'. Ik dank Jezus dat ik zijn volgeling mag zijn, dat Hij mij geroepen heeft om Hem te volgen, maar Hij vraagt ook van mij Hem te blijven volgen. Ik merk in mijn leven dat dat inderdaad zelfverloochening vraagt. Jezus volgen kost inspanning. Dat betekent echter niet dat ik het in eigen kracht moet doen, integendeel, ook de kracht om Hem te volgen moet ik telkens weer van Hem verwachten. En Hij heeft ook beloofd dat Hij dat zal doen: 'vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand' (Jesaja 41:10).

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven