Storm

>> vrijdag 19 januari 2007

Gisteren raasde de zwaarste storm sinds jaren over Nederland. Er is zo'n 160 miljoen euro schade. Volgens de laatste berichten heeft deze storm 7 mensenlevens geëist. Wat een vernietigingskracht heeft zo'n storm. Op de foto hiernaast zie je iets van die kracht. (Het is een foto van de site van het NOS journaal, ingezonden door een bezoeker van die website. De foto is om 17.00 uur genomen bij Vlissingen. Je ziet de golven over de golfbrekers heen slaan. De foto trok mij, omdat ik iets heb met de zee en ook omdat wij daar afgelopen zomer op vakantie waren.)

Ik heb er gisteren tweeëneenhalf uur gedaan om thuis te komen. Op de Nijkerkerbrug was een vrachtwagen omgewaaid waardoor de weg was versperd. Dat werd dus omrijden via Harderwijk, maar daar was het ook pet. Ik stond al vast op de vluchtstrook voor de afrit. Maar even verderop op die vluchtstrook lag een omgewaaide boom, dus moesten we toch weer even de snelweg op. Gevaarlijke situatie. In Harderwijk zelf was het ook pet. Het dak van een kartcentrum was er afgewaaid en op de weg beland. De politie stond het verkeer te leiden, maar dat schoot niet op. Het laatste stukje over de Knardijk was heftig. Rukken aan het stuur en halverwege moest ik -hoewel het niet regende- de ruitenwissers aandoen: het water van het Wolderwijd beukte zo hard tegen de dijk dat het erover heen sproeide. Ik was blij dat ik thuis was.

Gisteren en vandaag weer moest ik vaak aan God denken. Ik dacht aan Psalm 29, waar het gaat over Gods majesteit in het onweer:

1 Een psalm van David.

 Geef de HEERE, machtige vorsten,
      geef de HEERE eer en sterkte.
2 Geef de HEERE de eer van Zijn Naam,
      aanbid de HEERE in Zijn heerlijk heiligdom.

3 De stem van de HEERE klinkt over de wateren,
      de God der ere dondert;
            de HEERE is op de onmetelijke wateren.
4 De stem van de HEERE is vol kracht,
      de stem van de HEERE is vol heerlijkheid.

5 De stem van de HEERE breekt de ceders,
      ja, de HEERE verbreekt de ceders van de Libanon.
6 Hij doet de Libanon huppelen als een kalf
      en de Sirjon als een jonge os.
7 De stem van de HEERE hakt vurige vlammen uit [de wolken].

8 De stem van de HEERE doet de woestijn beven,
      de HEERE doet de woestijn Kades beven.
9 De stem van de HEERE doet de hinden jongen werpen
      en ontbladert de bossen;
  maar in Zijn tempel zegt eenieder: [Hem zij] de eer!

10 De HEERE zetelt boven de watervloed,
      ja, de HEERE zetelt als Koning in eeuwigheid.
11 De HEERE zal Zijn volk sterkte geven,
      de HEERE zal Zijn volk zegenen met vrede.
(Psalm 29 HSV)
Ik besef dat een mens naar aanleiding van deze psalm allerlei vragen wil stellen. Zeker met de harde feiten van de storm van gisteren nog vers in het geheugen. Toch is dit een psalm die mij in de eerste plaats met ontzag vervuld. Ik word er stil van. Ik word er klein van. En ik heb daardoor niet meer zo'n behoefte mijn vragen te stellen.

Een andere Bijbelgedeelte dat mij te binnenschoot was Markus 4:35-41:
35 Op die dag, toen het laat geworden was, zei Hij tegen hen: “Laten we oversteken naar de overkant.” 36 En ze lieten de menigte achter en namen Hem mee in de boot waar Hij al was. En er waren andere boten bij Hem. 37 En er stak een grote stormwind op en de golven sloegen in de boot, zodat de boot al vol liep. 38 Maar Hij lag in het achterschip op een kussen te slapen. En ze maakten Hem wakker en zeiden tegen Hem: “Meester, trekt U zich er niets van aan dat wij vergaan?” 39 En toen Hij wakker was geworden bestrafte Hij de wind en zei tegen de zee: “Zwijg, wees stil!” En de wind ging liggen en er ontstond een grote stilte. 40 En Hij zei tegen hen: “Waarom bent u zo angstig? Hebt u nóg geen geloof?” 41 En ze werden vervuld met diep ontzag en zeiden tegen elkaar: “Wie is dit toch, dat zelfs de wind en de zee Hem gehoorzamen?”
(Markus 4:35-41 Eigen herziening NBG vertaling 1951)
En ze werden vervuld met diep ontzag en zeiden tegen elkaar: “Wie is dit toch, dat zelfs de wind en de zee Hem gehoorzamen?” Dat is het: vervuld met diep ontzag voor Hem die zo machtig is dat zelfs de wind en de zee Hem gehoorzamen. Hij heeft de macht over zee en wind. Hij heeft de macht over het natuurgeweld van de storm die gisteren over ons land raasde. Daarin zie je iets van Zijn grootheid. Word je daar niet stil van?

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven