Genieten

>> dinsdag 31 oktober 2006

De vakantie zit er weer op. We hebben als familie een heerlijke week beleefd. Bijna de hele week prachtig weer, en wat een mooie natuur, daar aan de Moezel. Zeker in deze tijd van het jaar. Ik geniet elke herfst weer van de schitterende kleuren, maar daar in Duitsland leek alles nog mooier. En dan ook het lage zonlicht erbij. Geweldig! Wat heeft onze Schepper de natuur toch mooi gemaakt.

Het was ook goed om met elkaar als familie op te trekken. Fijne gesprekken, veel gelachen, leuke dingen gedaan, lekker uit eten geweest, en (uiteraard!) wijn geproefd bij een lokale wijnboer. Genieten hoor! In totaal zijn we met zo'n 6 doosjes wijn weer naar Nederland gekomen.

Ik heb niet alleen wijn gedronken; ik heb ook eens goed een wijnstok bestudeerd, met Johannes 15 in het achterhoofd, waar Jezus zichzelf de ware Wijnstok noemt:

1 Ik ben de ware Wijnstok en Mijn Vader is de Wijngaardenier. 2 Elke rank die in Mij geen vrucht draagt, neemt Hij weg; en elke rank die vrucht draagt, reinigt Hij, opdat zij meer vrucht draagt. 3 U bent al rein vanwege het woord dat Ik tot u gesproken heb. 4 Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft. 5 Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt u niets doen. 6 Als iemand in Mij niet blijft, wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort; en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en ze worden verbrand. 7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen. 8 Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, namelijk dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent. (Johannes 15:1-8 HSV)
Als je dan goed op zo'n wijnstok let, dan gaat dit gedeelte nog veel meer spreken en je krijgt er allerlei gedachten bij:
  • Een wijnstok zelf is bijvoorbeeld helemaal niet zo mooi (denk aan Jesaja 53:2). Telkens wordt er weer gesnoeid. De sporen daarvan kun je goed zien. Je ziet duidelijk waar ranken hebben gezeten. Het gaat dan ook niet om de wijnstok zelf, maar om het uiteindelijke resultaat: de vruchten voor de Wijngaardenier. Daarvoor is de wijnstok wel onmisbaar (Jezus is dan ook Knécht des Heren, hier blijkt zijn nederigheid en zijn onderwerping aan de Vader). En de ranken moeten natuurlijk ook goed verbonden zijn met de wijnstok. Zo'n verbinding lijkt op het oog niet zo sterk, maar als je er aan trekt dan merk je dat de ranken stevig vastzitten.
  • Je ziet echter ook hier en daar hoopjes afvalhout liggen: ranken, soms hele wijnstokken. Klaar om te worden verbrand...
  • Ranken die wel vrucht dragen moeten worden gereinigd, of gesnoeid, met als doel om meer vrucht te dragen. Snoeien doet pijn. In mijn leven heb ik dat al meerdere malen meegemaakt. Dat levert soms ook vragen op: waarom dit of waarom dat? Zo'n tekst als Johannes 15 laat me dan weer zien dat het uiteindelijke doel is dat God verheerlijkt wordt (vers 8). Dat beantwoordt niet alle vragen, maar het geeft me wel rust. God, de wijngaardenier, weet wat goed voor me is.
  • En dan tenslotte de vrucht: dat heeft alles te maken met vreugde en een feestelijke stemming. We hebben echt genoten van de opbrengst. De wijn was heerlijk.
Ook een vakantie mag zo een heenwijzing zijn naar wat nog komen gaat: genieten van een eeuwige heerlijkheid in het Koninkrijk van de Vader, waar we met Jezus de wijn nieuw zullen drinken.

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven