Wat verstaan we onder religieuze ervaring?

>> maandag 8 december 2008

Jos Douma schrijft op zijn weblog dat hij werd benaderd door een journalist van Trouw met de vraag of hij in de serie over 'Religieuze belevenissen' iets over zichzelf wilde vertellen. Jos stelt op zijn weblog daarbij de vraag: 'wat verstaan we in de kerken onder religieuze ervaring?' En dan vervolgt hij:

Wat mij betreft zou dat vooral in deze richting moeten gaan (en daarbij heb ik het een en ander geleerd van John Pipers boek Vechten voor vreugde): het gaat om verlangen naar vreugde en de vreugde van het verlangen zoals deze gericht is op de God die ons in Jezus Christus tegemoet komt.
En dan citeert Jos Douma Piper:
We zeggen allemaal wel eens dat het doel van ons streven vreugde is. Of we zeggen dat we gelukkig willen zijn. Dit zijn geen verkeerde of slechte beweringen. Een christen bedoelt: Ik streef ernaar om vreugde in God te vinden, zodat het oneindig waardige doel van het universum, God, alle mogelijke glorie uit mijn leven krijgt. 'Ik wil gelukkig zijn' kan een christelijke afkorting zijn van 'Ik wil Degene kennen, de Enige, die op zichzelf alles is waar ik ooit naar gehunkerd heb in al mijn verlangens om gelukkig te zijn.'
Toen ik dit las trof mij het zinnetje 'Ik streef ernaar om vreugde in God te vinden, zodat het oneindig waardige doel van het universum, God, alle mogelijke glorie uit mijn leven krijgt.' Het gaat om een speciale vreugde, namelijk in God, want God zelf is het doel - ja het oneindig waardige doel -, niet alleen van mijn leven, maar van het hele universum!

Vorige week was stond als vers van de week 1 Korintiërs 10:31 op deze weblog. Dat vers zegt: Doe alles tot eer van God. Ja, dat is mijn verlangen - mijn verlangen gewórden, moet ik zeggen - om Hem in alles te eren. Want Hij is het waard!

En van Piper, en via hem van C.S. Lewis, heb ik ook geleerd dat vreugde en eren helemaal bij elkaar horen. Want hoe kun je God nou eren als je niet blij met Hem bent? Daarom klopt het wat Piper zegt: Ik mag vreugde en blijdschap ervaren, in Hem, en zo krijgt Hij alle eer.
Niet dat wij heersen over uw geloof, maar wij zijn medewerkers aan uw blijdschap; ...
Paulus in 2 Korintiërs 1:24 HSV

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven