Het oog gericht op Jezus

>> dinsdag 30 september 2008

Ik vond het weer eens tijd voor een nieuw uiterlijk van volgeling's kijk. Even wat rondstruinen op internet en zoeken op 'blogger templates' leverde me een keur aan templates op om uit te kiezen. Het is Outdoor geworden. Naar mijn idee een elegant template met frisse en aantrekkelijke kleuren.

Tegelijk leek het me goed na tweeëneenhalf jaar de titel en ondertitel van mijn weblog aan te passen. Vanaf nu heet deze weblog eenvoudig: volgeling. Met als korte, maar krachtige ondertitel: Het oog gericht op Jezus. Dat korte zinnetje is afgeleid van Hebreeën 12:1-2, waar in de Herziene Statenvertaling staat:

Welnu dan, laten ook wij, nu wij door zo'n menigte van getuigen omringd worden, afleggen alle last en de zonde die ons zo gemakkelijk verstrikt. En laten wij met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt, terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterzijde van de troon van God.
Het oog gericht op Jezus. De afgelopen weken ben ik er op een aantal manieren bij bepaald hoe belangrijk dat is.

1 | Ik ben bezig met het boek God is het goede nieuws van John Piper. Een kerntekst van dat boek is 2 Korintiërs 4:4-6 waarin Paulus spreekt over 'de verlichting met het evangelie van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is' en de 'verlichting met de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus'. Het spreken over 'verlichting', 'heerlijkheid' en 'aangezicht van Jezus Christus' hebben alles te maken met het zien van Jezus met de ogen van je hart in het Evangelie.
2 | Op de bijbelstudie bespreken we drie preken van Jos Douma over 2 Korintiërs 3:18, een tekst die vlak voor 2 Korintiërs 4:4-6 staat en daar ook alles mee te maken heeft: 'Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere aanschouwen als in een spiegel, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.'
3 | Ook ben ik begonnen met het beluisteren van een prekenserie van John Piper over Hebreeën, een bijbelboek waarin regelmatig wordt gesproken over het zien van Jezus (2:9), het ons houden aan wat Jezus gesproken heeft (2:1,4), het acht slaan op de redding door Jezus (2:3), het nauwkeurig acht slaan op de Apostel en Hogepriester Jezus en het oog gericht houden op Jezus (12:2).

Zo ben ik er (weer) op gewezen hoe belangrijk het is om achter Jezus Christus aan te gaan, Hem te volgen en op Hem te letten, door met zijn Woord, de Bijbel, bezig te zijn, erin te lezen, het te overdenken, erin te studeren, preken erover te beluisteren etc. Wat ik op deze manier van Jezus Christus zie wil ik graag op deze weblog doorgeven.

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven