God verheerlijken in de dood

>> donderdag 28 december 2006

18 Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Toen u jonger was, omgordde u uzelf en wandelde u waar u wilde; maar als u oud geworden bent, zult u uw handen uitstrekken, en een ander zal u omgorden en u brengen waar u niet heen wilt. 19 En dit zei Hij om aan te duiden met wat voor dood hij God verheerlijken zou. En nadat Hij dit gezegd had, zei Hij tegen hem: Volg Mij!
Johannes 21:18,19 HSV
De dood van een gelovige heeft tot doel God te verheerlijken. De Heilige Geest laat ons dat hier in vers 19 duidelijk zien. Wij zijn echter zo geneigd het leven te beschouwen als de enige tijd om Christus te verheerlijken, dat wij aan de dood alleen denken als een pijnlijk einde aan een nuttig leven. Toch hoort dit niet zo te zijn. We kunnen net zo goed voor de Heere sterven als voor Hem leven. En net als Simson kunnen wij voor God meer doen in onze dood, dan wij ooit ons leven deden. Het is waarschijnlijk dat het geduldig lijden van onze martelaren meer uitwerking had op de gemoederen van het volk, dan al de preken die zij voordroegen en dan al de boeken die zij schreven. Eén ding is zeker - het bloed van de martelaren was het zaad van de Kerk.

Wij kunnen God verheerlijken in de dood, als wij bereid zijn voor de dood, wanneer die ook komt. De christen die een hart heeft dat bereid is en gereed om te vertrekken, de man van wie de mensen die hem kennen, weten dat zijn plotselinge dood voor hem plotselinge heerlijkheid betekent - dat is de man wiens einde God verheerlijkt. De christen wiens geest een volkomen overwinning heeft over het vlees, die rustig het gevoel kan verdragen dat de pinnen van zijn aardse tent met grote pijn en kwelling voor het lichaam worden uitgetrokken, terwijl hij toch niet klaagt of opstandig wordt, maar blijk geeft van innerlijke vrede - ook deze mens verheerlijkt God in zijn einde. We kunnen God in de dood verheerlijken door te getuigen van de troost en de steun die wij in de genade van Christus vinden.

(Vrij naar Ryle's overdenking)
19 Want ik weet dat dit mij tot zaligheid strekken zal, door uw gebed en de bijstand van de Geest van Jezus Christus, 20 overeenkomstig mijn vurige verwachting en hoop dat ik in geen enkel opzicht beschaamd zal worden, maar dat in alle vrijmoedigheid, zoals altijd, Christus ook nu groot gemaakt zal worden in mijn lichaam, of het nu door het leven is of door de dood. 21 Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst. 22 Maar moet ik blijven leven in het vlees, dan betekent dit voor mij dat ik vruchtbaar werken kan; en wat ik verkiezen zal, weet ik niet. 23 Want ik word door deze twee gedrongen: ik heb het verlangen om losgemaakt te worden en met Christus te zijn, want dat is verreweg het beste, 24 maar in het vlees te blijven is noodzakelijker voor u. 25 En dit vertrouw en weet ik dat ik zal blijven leven en bij u allen zal blijven tot uw vordering en blijdschap van het geloof, 26 opdat uw roemen in Christus Jezus overvloedig is in mij, doordat ik weer bij u ben. 27 Alleen, wandel waardig het Evangelie van Christus, opdat ik, of ik nu kom en u zie of dat ik afwezig ben, van uw zaken mag horen dat u vaststaat in één geest en dat u samen eensgezind strijdt door het geloof in het Evangelie 28 en dat u zich in geen enkel opzicht schrik laat aanjagen door de tegenstanders; voor hen is dit een duidelijk teken van verderf, maar voor u van zaligheid, en dat van God uit.
Filippenzen 1:19-28 HSV

0 reactie(s):

Blogarchief

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven