Allesomvattende opschudding
>> dinsdag 27 november 2007
Want alzo zegt de HEERE der heerscharen: Nog eens, een weinig tijds zal het zijn; en Ik zal de hemelen, en de aarde, en de zee, en het droge doen beven. Ja, Ik zal al de heidenen doen beven, en zij zullen komen tot de Wens aller heidenen, en Ik zal dit huis met heerlijkheid vervullen, zegt de HEERE der heerscharen.Let eens op de context waarin deze woorden klinken. Het volk dat uit de ballingschap is teruggekeerd kijkt naar de puinhopen van de verwoeste tempel. Een maand eerder was het volk door Haggaï aangespoord om te beginnen met de herbouw van de tempel. Nu mag Haggaï hen bemoedigen. De HEERE zegt tegen Zerubbabel, de landvoogd, tegen Jozua, de hogepriester en tegen heel het volk: 'Wees sterk en werk! Want Ik ben met u.' En Hij wijst ze op de belofte die Hij deed bij de uittocht uit Egypte: 'Zij zullen Mij een heiligdom maken, ... Ik zal in het midden van de kinderen van Israël wonen, en Ik zal hun tot een God zijn' (Exodus 25:8 en 29:45). Dat is het grote doel van God! Hij wil bij zijn volk wonen, Hij wil hun God zijn!
Haggaï 2:7-8 SV77
En dan komen ineens de woorden van vers 7 en 8. Er opent zich een wijds perspectief. Het gaat ineens niet meer over een klein volkje in een stad in opbouw ergens in een klein landje, in een uithoek van de wereld. Nee, God betrekt de hele schepping erbij: de hemel en de aarde, het droge en de zee. Er staat iets groots te gebeuren! Iets wat alle volken zal aangaan. En als het gebeurt zal alles op zijn grondvesten staan te schudden. Het zal wereldwijd impact hebben. Maar waar gaat dit dan over?
Aan het eind van vers 8 lezen we: 'Ik zal dit huis met heerlijkheid vervullen'. En: 'De heerlijkheid van dit laatste huis zal groter worden, dan van het eerste', zo lezen we even verder in vers 10. Maar ... dit kan niet slaan op de tempel die het volk aan het herbouwen is! Geen enkele beschrijving van deze tempel haalt het bij de beschrijvingen van de tempel van Salomo. Het gaat hier dan ook niet om een stenen tempel, maar om de Messias, Jezus Christus. In Johannes 2:19-21 lezen we dan ook dat, als Jezus zegt: 'Breekt deze tempel af en binnen drie dagen zal Ik hem doen herrijzen', Hij daarmee zijn lichaam bedoelt. En 'in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk', zegt Kolossenzen 2:9. Het gaat hier dus in bedekte termen over Christus.
Nu wordt ook dat wereldwijde perspectief duidelijk. De komst van de Messias, Jezus Christus, is niet alleen van belang voor het volk Israël, maar voor heel de wereld! Hij is de zoon van Abraham (Matteüs 1:1). In Hem is de belofte aan Abraham, dat in hem alle volken gezegend zullen worden, vervuld. Het Evangelie van Jezus Christus gaat sinds de uitstorting van de Heilige Geest heel de aarde over en heeft een levensgrote impact op miljoenen mensen. Christus kwam om vrede te brengen, vrede met God. De band met God is door Hem weer hersteld. Zodat God weer kan wonen bij zijn volk.
Maar ook déze profetie reikt nog verder. In Hebreeën 12:26-27 lezen we: 'Zijn stem bracht indertijd de aarde aan het wankelen. Nu echter heeft Hij openlijk betuigd: Nog eenmaal zal Ik niet alleen de aarde, maar ook de hemel doen beven. Dit "nog eenmaal" wijst op de verandering van de dingen die kunnen wankelen als van dingen die gemaakt zijn, opdat de dingen die onwankelbaar zijn, zouden blijven.' Hier wordt verwezen naar Haggaï 2:7. Er komt een moment dat alle gemaakte (of geschapen) dingen zullen wankelen. Namelijk als Jezus terugkomt. Dan zal er sprake zijn van een letterlijk beven en schudden. Alleen het onwankelbare zal dan blijven, het Koninkrijk van God dat nu al baan breekt. Dan zal juist Gods huis overeind blijven staan, de Gemeente, het Lichaam van Christus, omdat Hij, Christus, het fundament is.
Thus saith the Lord of Hosts: Yet once, a little while, and I will shake the heav’ns, and the earth, the sea, and the dry land, and I will shake all nations; and the desire of all nations shall come.
0 reactie(s):
Een reactie posten