De naam van de Heer aanroepen

>> zaterdag 1 april 2006

De laatste tijd ben ik veel bezig met de Drie-eenheid. Dat heb je misschien al wel gemerkt aan mijn posts. En dat zal nog wel even zo blijven denk ik. Je kunt dus de komende tijd nog wel vaker posts hierover verwachten...

Waar ik nu even bij wil stilstaan, is dat sommige mensen beweren dat we alleen tot God de Vader mogen bidden. Daarmee proberen ze te laten zien dat Jezus niet God is. Dit baseren zij op teksten als Ef 1:15-17 en 3:14, Kol 3:17, en 1 Tim 2:5.

In Rom 10:13 haalt Paulus een tekst aan uit het Oude Testament, namelijk Joël 2:32 (3:5 in de NBV):

Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.
In Joël staat daar:
Dan zal ieder die de naam van de HEER aanroept ontkomen
Het gaat in het OT dus duidelijk om de HEER (Jahweh). Gaat het in Rom 10:13 nu om Jahweh of om de Heer Jezus?

De context van Romeinen 10 maakt dit duidelijk:
9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’
Jezus Christus is dus de HEER (Jahweh)! Maar dan mag je ook zijn Naam aanroepen! En de Bijbel laat zien dat dat ook gebeurt:
Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons. (1 Kor 1:2)
Ook in Handelingen komen we dit tegen:
Bovendien heeft hij toestemming van de hogepriesters om hier iedereen die uw naam aanroept in de boeien te slaan. (Hand 9:14)
Hier is Ananias aan het woord die dit zegt tegen Jezus - zo blijkt uit vers 17. Lees het hele stukje maar eens na in Handelingen 9.

En uit de context van 2 Kor 12:8 blijkt dat de Heer tot wie Paulus drie keer heeft gebeden, Christus zelf is:
8 Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden, 9 maar hij zei: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt. 10 Omdat Christus mij kracht schenkt, schep ik vreugde in mijn zwakheid: in beledigingen, nood, vervolging en ellende. In mijn zwakheid ben ik sterk.
Ten slotte: let er op wat Stefanus zegt als hij gestenigd wordt:
Heer Jezus, ontvang mijn geest. (Hand 7:59)

0 reactie(s):

Recente berichten

Profiel

christen, gereformeerd, man, vader, software engineer

Boekenstapel

  • De Bergrede - D. Martyn Lloyd-Jones
  • De vreugde van God - John Piper
  • God de Vader, God de Zoon (serie geloofsleer, deel 2) - D. Martyn Lloyd-Jones
  • Vechten voor vreugde - John Piper

  Template gebaseerd op © Free Blogger Templates Wild Birds door Ourblogtemplates.com 2008

Terug naar boven